متدی نوین برای تجارت خودروهای وارداتی + جدول
هیئت پذیرش بورس کالا در ایران با تأیید عرضه ۲۵۱۲ دستگاه خودروی وارداتی از چهار شرکت معتبر، اقدام کرده است.
در جلسهای که بهتازگی در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، پس از انجام بررسیهای همهجانبه بر روی مدارک، با پذیرش پنج مدل جدید خودروی وارداتی برای ارائه در تالار بورس موافقت شده است. این تصمیم به چهار شرکت واردکننده این فرصت را میدهد که محصولات خود را از طریق سازوکار بورس کالا به فروش برسانند.
طبق این مصوبه، شرکت بهمن موتور دو مدل از برندهای هونگچی و مزدا، آرین موتور پویا کراساوور میتسوبیشی، ماموت خودرو یک مدل الکتریکی از فولکس واگن و آرین پارس موتور نسخه هیبریدی لاماری را در این عرضه مشارکت خواهند داشت.
جزئیات عرضه و تعداد دستگاههای قابل فروش
براساس اطلاعیه رسمی بورس کالا، تعداد خودروهایی که هر شرکت قرار است ارائه دهد، به دقت تعیین شده است. در حال حاضر، شرایط فروش شامل قیمت پایه، تاریخ دقیق عرضه و جزئیات ثبتنام مشخص نشده و پیشبینی میشود بهزودی از سوی شرکتهای عرضهکننده و بورس کالا به اطلاع عموم شهروندان برسد.
در ادامه، جدولی از تعداد دستگاههای قبول شده برای هر مدل ارائه شده است:
شرکت عرضه کننده | مدل خودرو | تعداد دستگاه |
بهمن موتور | هونگچی H5 | ۳۳۰ |
بهمن موتور | مزدا ۳ | ۳۰۰ |
آرین موتور پویا | میتسوبیشی اکلیپس کراس | ۹۰۰ |
آرین پارس موتور | لاماری HEV | ۹۲۱ |
ماموت خودرو | فولکس واگن ID.UNYX | ۶۱ |
مجموع | ۲۵۱۲ |
مشخصات فنی و ویژگیهای خودروهای جدید
خودروهای معرفیشده در این دوره، شامل طیف وسیعی از سگمنتها و فناوریهای پیشرفته هستند. در یک سمت، هونگچی H5 از شرکت بهمن موتور قرار دارد؛ سدان لوکسی که از یک پیشرانه ۲.۰ لیتری توربوشارژ GDi با قدرت ۲۲۲ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. در سوی دیگر، شرکت بهمن مدل جدید مزدا ۳ را نیز ارائه خواهد کرد که به خاطر کیفیت ساخت و دینامیک بالای رانندگی همواره در بازار ایران محبوب بوده است. جزئیات دقیق مدل وارداتی مزدا ۳ هنوز اعلام نشده اما انتظار میرود با پیشرانه تنفس طبیعی و امکانات رفاهی کامل عرضه گردد.
شرکت آرین موتور پویا با میتسوبیشی اکلیپس کراس، یک کراساوور کوپه با طراحی خاص، در این عرضه حضور دارد. این خودرو به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که توان حدود ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر را تولید میکند و با یک گیربکس اتوماتیک CVT هشت سرعته مصنوعی همراه است. از سوی دیگر، آرین پارس موتور نسخه هیبریدی کراساوور محبوب خود، لاماری HEV، را به بورس کالا میآورد. این مدل با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ در کنار موتور الکتریکی عملکردی برابر با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد و به مصرف سوخت ترکیبی پایینی دست مییابد. یکی از برجستهترین خودروهای این لیست، فولکس واگن ID.UNYX (که به احتمال زیاد نسخه بازار چین از خانواده ID.4 است) از سوی ماموت خودرو است. این کراساوور تمامی الکتریکی با موتوری به قدرت ۲۰۱ اسب بخار و باتری با ظرفیت بالا، پیمایشی بیش از ۶۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) را نوید میدهد و ورود آن به بازار ایران، نشانهای از گامی بزرگ در توسعه زیرساختها و پذیرش خودروهای برقی به شمار میآید.
تحلیل بازار و چشمانداز رقابتی؛ مکانیزمی ناکارآمد برای مصرفکننده نهایی
ورود همزمان این پنج خودرو از طریق بورس کالا، به ظاهر میتواند به افزایش رقابت در بازار خودروی وارداتی کمک کند. اما یک بررسی عمیقتر به نقاط ضعف ساختاری این شیوه عرضه برای خریدار واقعی اشاره مینماید. مکانیزم عرضه خودرو در بورس کالا، با وجود ادعای شفافیت، عملاً به ابزاری برای افزایش قیمتها تبدیل شده است. این روش بیشتر به نفع تولیدکننده و واردکننده بوده و در نهایت، هزینههای خرید برای خریداران نهایی را افزایش میدهد.
یکی از انتقادات اساسی به این رویکرد، عدم حذف واسطهها و در عوض تغییر شکل آنها است. در این پروسه، اشخاص یا شرکتهایی که از نقدینگی بالایی برخوردارند، خودروها را در بورس خریداری کرده و سپس با قیمتی بالاتر در بازار آزاد به فروش میرسانند. در نتیجه، خریدار واقعی یا باید خود را با این بازیگران قدرتمند رقابت کند یا در نهایت همان خودرو را با قیمتی مشابه بازار آزاد از واسطهها خریداری نماید. این وضعیت هدف اصلی بورس کالا، که کوتاه کردن دست دلالهاست، را عملاً زیر سؤال میبرد.
علاوه بر این، قیمت نهایی کشفشده در بورس کالا بهندرت تفاوت معناداری با قیمت بازار آزاد دارد. بارهای جانبی متعددی مانند مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شمارهگذاری، بیمه و کارمزد کارگزاری که پس از خرید به قیمت پایه اضافه میشوند، قیمت نهایی را بهطور چشمگیری افزایش میدهند. این هزینهها به همراه پیچیدگیهای فرآیند خرید، نیاز به کد بورسی و مشکلات مرتبط با کارگزاریها، عملاً دسترسی مصرفکنندههای معمولی را به این بازار محدود میکند. در واقع، این شیوه نهتنها کمکی به کنترل قیمتها نمیکند، بلکه سود حاصل از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را از دستان دلالان سنتی به جیب سهامداران شرکتها، واردکنندگان و بازیگران جدید سرمایهگذاری منتقل میسازد، در حالی که در نهایت بار این فشار به دوش خریداران واقعی خواهد بود. در چنین شرایطی، هر یک از این پنج خودروی جدید نیز پس از طی این مراحل، احتمالا با قیمتی به دست مشتری خواهند رسید که تفاوت چندانی با نرخهای موجود در بازار آزاد نخواهد داشت و تحقق رویای خرید خودروی وارداتی با قیمت منصفانه را به چالش میکشد.