راهاندازی تاکسی هوایی در ۵ شهر/ حسنلو: ۵۰ درصد از درخواستکنندگان دورههای هوانوردی را زنان تشکیل میدهند
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام در یک گفتوگوی اختصاصی با کافه خبر این خبرگزاری، تأکید کرد که با وجود وسعت وسیع این منطقه و تعرضهای مستقیم دشمن به برخی قسمتها، هیچیک از فعالیتهای ما در این مدت متوقف نشده و روند کارها بهطور عادی ادامه داشته است.
او با اشاره به اینکه در همان ساعات اولیه حمله، در محل حضور داشته و از ایستادگی و حضور کارکنان دلشکستگی و تقدیر کرد، افزود که تقریباً تمامی همکاران در محل کار خود حاضر بودهاند و این در حالی است که با توجه به مصوبات ستاد بحران، ترک محل کار مجاز بود. این احساس مسئولیت و غیرت ملی یک سرمایه بزرگ برای مجموعه پیام بهشمار میرود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام همچنین به دستاوردهای پس از پایان بحران اشاره کرد و گفت که در کمترین زمان ممکن نه تنها وضعیت قبلی حفظ گردید، بلکه توسعه خطوط پروازی در زمینه بار و مسافر نیز آغاز شده و ما امروز شاهد پروازهای متعددی در این زمینهها هستیم.
فصل جدیدی برای فعالیت فرودگاه پیام در آستانه سیسالگی
وی با تذکر به اینکه فرودگاه پیام در آستانه سیسالگی خود، وارد فاز جدیدی شده، از برنامههای توسعهای این مجموعه به عنوان همسو با سیاستهای دولت چهاردهم و اهداف برنامه هفتم توسعه یاد کرد و ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی بر مبنای ایجاد تحرک و رونق اقتصادی طراحی شدهاند و در این راستا، هدف کلی، بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای موجود و به ویژه در حوزه فناوری و صادرات است.
مدیرعامل پیام به استقرار بیش از ۴۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: هدفگذاری مهمی از سوی وزارت ارتباطات برای اختصاص یک درصد از سهم اقتصاد دیجیتال کشور به این منطقه برنامهریزی شده و با حمایتهای وزیر محترم ارتباطات، این دیدگاه به طور جدی پیگیری میشود.
وی همچنین از راهاندازی شبکه حملونقل ترکیبی و تمرکز بر صادرات کالاهای فناورانه به کشورهای منطقه، از جمله قفقاز و اوراسیا به عنوان اولویتهای اساسی یاد کرد و تأکید کرد: ما در تلاش هستیم رویکرد تولید صرف برای بازار داخلی را به صادرات هدفمند تغییر دهیم و در این مسیر، زیرساختهای لازم را مهیا کنیم.
حرکت به سمت برنامه هفتم توسعه
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، برنامههای توسعهای این مجموعه را همسو با سیاستهای دولت چهاردهم و اهداف برنامه هفتم توسعه توصیف کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی به منظور ایجاد تحرکت اقتصادی طراحی شدهاند و زمان بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود، به ویژه در جهت فناوری و صادرات فرارسیده است.
کوچ معکوس فعالان فناوری به پیام
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام با رد نگرانیها درباره مهاجرت نیروی انسانی به خارج از کشور، از بازگشت معکوس فعالان این صنعت به داخل ایران خبر داد و گفت: یکی از بزرگترین اتحادیههای فناوری منطقه، پایگاه خود را از کشور همسایه به ایران منتقل کرده است.
در پی گمانهزنیها مبنی بر افزایش مهاجرت نیروی انسانی در صنعت فناوری، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام این ادعا را رد کرد و بیان داشت: واقعاً موضوع مهاجرت در این بخش به آن اندازه که مطرح میشود نگرانکننده نیست. مستندات نشان میدهد که یکی از بزرگترین اتحادیههای صنفی فناوری در منطقه، از یکی از کشورهای همسایه به ایران منتقل شده است که دقیقاً برعکس آن چیزی است که رسانههای معاند به آن دامن میزنند.
وی ادامه داد: فعالان این صنعت به درستی پی بردهاند که در داخل کشور بهتر دیده شده و فرصتی مناسب برای فعالیت دارند. اگرچه مشکلاتی وجود دارد، اما امروز نیروی انسانی حوزه فناوری، وطن را به هر فرصت خارجی ترجیح میدهد. به گفته او، در حال حاضر، یک فاز بزرگ به این اتحادیه اختصاص یافته و قراردادهای مربوطه نیز نهایی شدهاند و همین موضوع باعث شکلگیری موج جدیدی از کوچ فعالان فناوری به سمت پیام شده است.
حضور ۱۵ شرکت تولیدکننده گوشی همراه در پیام
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه، به فعالیت شرکتهای تولیدکننده گوشی تلفن همراه که در این منطقه مستقر هستند، اشاره کرد و گفت که هماکنون حدود ۱۵ شرکت در حوزه تولید گوشی تلفن همراه در منطقه پیام فعالیت میکنند. این شرکتها برندهای معتبر و شناختهشدهای در بازار دارند و حتی صادرات نیز انجام میدهند. او همچنین به برنامه این شرکتها برای ورود به تولید گوشیهای هوشمند اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک، تولیداتی را مشاهده خواهیم کرد که به لحاظ کیفیت و قیمت، رقابت خوبی با نمونههای خارجی خواهند داشت. این یک قدم بزرگ برای خودکفایی کشور در حوزه فناوری محسوب میشود.
در پاسخ به این پرسش که آیا وجود ۱۵ شرکت در یک حوزه، به تداخل در بازار نمیانجامد، او گفت که خیر، تعدد شرکتها نه تنها تهدیدی نیست، بلکه فرصتی محسوب میشود. تجربه دیگر صنایع نیز نشان داده که انحصار لزوماً به معنای کارایی نیست. در واقع رقابت سالم، انگیزه توسعه و نوآوری را در میان این شرکتها تقویت میکند.
پرواز تاکسی هوایی به پنج شهر برقرار شد
مدیرعامل پیام در ادامه به راهاندازی خدمات تاکسیهای هوایی نیز اشاره کرد و از شروع پروازها به پنج مقصد خبر داد و افزود که هوانوردی عمومی، از بخشهای مغفول صنعت هوایی کشور بوده است. در این دوره جدید، با ورود بخش خصوصی و همکاری دستگاههای مرتبط، این مسیر هموار گردیده است. در حال حاضر پروازهایی در قالب تاکسی هوایی به کیش، زنجان، قزوین، رامسر و کاشان برقرار شده است.
بخش دیگری از این پروژه به تفریحات هوایی اختصاص دارد و در پایان هفته، میزبان علاقهمندان به پروازهای تفریحی خواهیم بود. عزم مجموعههای سرمایهگذار و حمایت سازمان هواپیمایی کشوری منجر به صدور مجوزهای لازم در این حوزه شده است.
هنوز با نقطه طلایی فاصله داریم
مدیرعامل منطقه ویژه پیام با تأکید بر اینکه هوانوردی عمومی در کشور هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، گفت: برای رسیدن به نقطه طلایی که قیمتها با تقاضا توازن داشته باشند، هنوز راه زیادی در پیش داریم. در حال حاضر، اختلاف قیمت تاکسی هوایی با بلیت پروازهای معمولی چندان زیاد نیست، اما به دلیل ناترازی عرضه و تقاضا، قیمتها هنوز به ثبات نرسیده است.
فرودگاه پیام در مسیر نقشآفرینی ملی / از جانمایی پایتخت تا ترخیص خودرو و واردات کالاهای اساسی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام با تأکید بر ظرفیتهای این فرودگاه در تحولات آتی کشور، به تأثیر این مجموعه در صورت انتقال پایتخت از تهران، تأمین کالاهای اساسی، ترخیص خودرو و آموزش خلبانی بهعنوان محورهای جدید نقشآفرینی اشاره کرد.
فرودگاه بینالمللی پیام که در سالهای اخیر با توسعه زیرساختها به یکی از مراکز راهبردی حملونقل و فناوری کشور تبدیل شده، اکنون در کانون چند تحول ملی قرار دارد. مدیرعامل این مجموعه با اشاره به اهمیت نقش پیام در آینده سیاسی و اقتصادی کشور، افزود:
امروز، فرودگاه پیام به عنوان یک بازیگر بالقوه و مؤثر در بحث انتقال پایتخت نیز مطرح است. با توجه به اینکه ظرفیتهای موجود در پایتخت کنونی رو به پایان است، انتخاب مکان برای پایتخت آینده، از اهمیت ویژهای برخوردار است. فرودگاه پیام از ظرفیت و موقعیت لازم جهت ایفای نقش در این طرح ملی برخوردار است و ما نیز بهقدر توان خود در حال زمینهسازی زیرساختها هستیم.
حمایت از زنجیره تأمین در بحران بندر شهید رجایی
مدیرعامل منطقه ویژه پیام همچنین به حادثه اخیر در بندر شهید رجایی و تأثیر آن بر زنجیره واردات کشور اشاره کرد و گفت: پس از این حادثه، اعلام آمادگی کردیم تا با انبارداری کالاهای وارداتی، از ایجاد اختلال در تأمین نیاز صنایع جلوگیری کنیم. بخشی از این کالاها به پیام منتقل و بهصورت موقت انبار شده تا به صورت پیوسته به بازار عرضه شوند.
نقشآفرینی در واردات کالاهای اساسی
وی همچنین بر لزوم تقویت زنجیره واردات کالاهای اساسی تأکید کرده و افزود: بعد از جنگ دوازدهروزه، اعلام کردیم که پیام آماده است که نقش موثری در واردات کالاهای اساسی ایفا کند. این پیشنهاد با استقبال روبهرو شده و هماکنون در حال رایزنی با وزارت بهداشت، بخشهای مختلف بازرگانی و انجمنهای صنفی هستیم. هدف ما تعریف خطوط پروازی اختصاصی برای واردات سریع و مؤثر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است.
ترخیص ۱۸۰۰ خودرو در شش ماه اخیر
در ادامه این گفتوگو، مدیرعامل منطقه پیام به عملکرد این منطقه به عنوان گمرک تخصصی ترخیص خودرو اشاره کرد و گفت: از اسفند ماه ۱۴۰۲، پیام به جمع گمرکات تخصصی واردات خودرو پیوسته است. تا کنون نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه خودرو به منطقه ویژه وارد شده که ۱۸۰۰ دستگاه از این تعداد ترخیص گردیدهاند. برنامهریزی برای افزایش ظرفیتها نیز در حال انجام است.
پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت آشیانههای جدید
وی در مورد احداث چهار آشیانه جدید در فرودگاه پیام گفت: پیشرفت این پروژه حدود ۵۰ درصد است و در حال مذاکره با سرمایهگذاران برای تسریع در اجرای آن هستیم. پیشبینی ما این است که این آشیانهها تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسند و این امکانات هم برای تعمیر و نگهداری هواپیما (MRO) و هم برای شرکتهای جدید الورود مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
فرودگاه پیام، قطب آموزش خلبانی کشور
مدیرعامل پیام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موقعیت این مجموعه در زمینه آموزش هوانوردی، اظهار داشت که نزدیک به ۷۰ درصد آموزش خلبانی کشور در منطقه پیام انجام میشود و این موضوع مسئولیت ما را سنگینتر کرده است. ما بر ارتقاء کیفیت آموزش و افزایش ظرفیت و تنوع مؤسسات آموزشی تمرکز داریم و تاکنون قراردادهای مؤثری با مؤسسات معتبر آموزش خلبانی منعقد کردهایم. هماکنون، سالانه بیش از ۱۹ هزار نشست و برخاست پروازی آموزشی در پیام به انجام میرسد که نشاندهنده اهمیت بالای این مرکز در تأمین نیروی انسانی متخصص در صنعت هوانوردی است.
حضور پررنگ زنان در آموزش هوانوردی
او در پایان به نقش بانوان در این صنعت اشاره کرده و گفت که نیمی از متقاضیان آموزشهای هوانوردی در پیام، بانوان هستند. این استقبال چشمگیر نیازمند برنامهریزی جدیتری برای توسعه فضاهای آموزشی، سرمایهگذاری در مربیان حرفهای و خدمات پشتیبان است. ما این موضوع را بهعنوان یک فرصت مهم در نظر میگیریم.
فرودگاه پیام؛ بازگشت به رسالت باری و تبدیلشدن به هاب ملی لجستیک
وی اضافه کرد که فرودگاه بینالمللی پیام از ابتدا بر اساس مأموریت حملونقل باری تأسیس شده و در شرایطی که کشور فاقد یک فرودگاه تخصصی بار است، اکنون جایگاه ویژهای در این عرصه دارد. این مزیت راهبردی، یک ظرفیت ارزشمند برای ایجاد درآمد و تحولات اقتصادی به شمار میرود و همین امر منجر به تلاش برای احیای مأموریت اصلی پیام گردیده است.
رفع موانع پیشین آسان نبوده و نیاز به پیشبینی دقیق تمامی اجزای زنجیره حملونقل بار دارد. در این راستا، از خبرگان و فعالان کلیدی این حوزه دعوت به همکاری شده تا با همفکری، مسیر توسعه را ترسیم نمایند. نتیجه این تعامل، شکل گیری یک همگرایی ملی و نزدیک شدن فرودگاه پیام به آغاز یک دوره قدرتمند خواهد بود.
موقعیت جغرافیایی استراتژیک
وی خاطرنشان کرد که اگرچه فعالیتهای مسافری فرودگاه پیام آغاز شده است، اما هویت اصلی آن همچنان بر حملونقل باری متمرکز است. این فرودگاه در محل تلاقی دو کریدور مهم «شمال–جنوب» و «شرق–غرب» واقع شده و عملاً نقش چهارراه ارتباطی ۱۷ استان کشور را ایفا میکند. قرارگیری در قلب استان البرز، با چهار هزار واحد صنعتی و ۱۱۹ برند ملی، اهمیت این موقعیت را دوچندان میسازد.
چشمانداز هاب ملی
او تأکید کرد: پیام، به جز نقش لجستیکیاش، بخشی از دو زیستبوم مهم «فناوری اطلاعات» و «صنعت البرز» نیز محسوب میشود. استفاده هوشمندانه از این ظرفیتها میتواند این فرودگاه را به یکی از هابهای اصلی حملونقل ترکیبی کشور تبدیل کند؛ هابی که تمامی شیوههای حملونقل را در یک نقطه جمعآوری کرده و میتواند نقش کلیدی در تحولات اقتصادی ایفا نماید.
نقشآفرینی در آینده پایتخت
وی بیان داشت که با توجه به محدودیتهای ظرفیت فعلی تهران، جانمایی پایتخت آینده کشور از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. مدیران پیام بر این باورند که این فرودگاه با زیرساختها و موقعیت جغرافیایی خود میتواند به عنوان عاملی مؤثر در این روند بازی کند. اقدامات اولیه برای فراهمسازی زیرساختهای این نقشآفرینی آغاز شده و با جدیت ادامه خواهد داشت.
درآمد ارزی در ازای یک پرواز
مدیرعامل فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام بر لزوم ایجاد پروازهای باری منظم تأکید کرد و این اقدام را راهی برای افزایش درآمد ارزی و تثبیت بازارهای صادراتی دانست و هشدار داد که بیتوجهی به لجستیک صادراتی، حتی ممکن است تهدیدی برای صنایع بزرگ کشور باشد. با راهاندازی یک خط پرواز باری مستمر، میتوان درآمدهای ارزی قابل توجهی برای کشور فراهم کرد و بازارهای هدف را حفظ نمود. این مسئله فقط محدود به محصولات کشاورزی یا صنایع سبک نیست؛ حتی صنعت نفت و دیگر بخشهای کلان اقتصادی نیز اگر نسبت به بازنگری در لجستیک صادراتی بیتوجهی صورت گیرد، ممکن است آسیب ببینند. با صراحت اعلام میکنم: اگر این طرح، با وجود مشوقهای موجود در فرودگاه پیام، محقق نشود، مسئولیت آن را شخصاً میپذیرم. ما در این میدان به عنوان سربازان جبهه اقتصادی عمل میکنیم و باید دشمن را شناسایی کنیم، صحنه را تحلیل نمائیم و ابزارهای خود را مناسب به کار ببندیم.
دولت عزم بازنگری دارد
حسنلو در پاسخ به پرسشی درباره آمادهباش دولت برای این بازنگری گفت که رویکرد دولت چهاردهم، علم و آگاهی را در نظر دارد. دعوت از نخبگان و نهادهای علمی برای تصمیمسازیها نشاندهنده شکلگیری حاکمیت علمی در حال حاضر است.
خرید هواپیمای باری و مسافری در دستور کار
وی همچنین درباره اخبار مربوط به خرید دو فروند هواپیمای جدید گفت که پیشنهادات علمی، کارشناسی و موجه در این خصوص ارائه شده و موافقت عمومی در سطح وزارتخانه وجود دارد. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق این خرید باشیم. درباره اینکه آیا این خرید در سال جاری صورت خواهد گرفت، او گفت: انشاءالله.
مزیت فرودگاه پیام در سایه مالکیت وزارت ارتباطات
مهمترین مزیتی که این یکپارچگی برای ما به همراه دارد، بهویژه در زمینه صادرات محصولات هایتک و فناوریمحور به کشورهای حوزه اوراسیا، قفقاز و منطقه است.
نسخه پیشنهادی برای ارتقای فرودگاه پیام
حسنلو درباره مسیر پیشرفت فرودگاه گفت: چارهای جز واگذاری فرصتهای جدید فرودگاهی به بخش خصوصی نداریم. باید سرمایهگذاران را به میدان دعوت کرده و اجازه دهیم تا با توان خود در این حوزه رهبری کنند.
تحریم، سد ذهنی است؛ جذب سرمایهگذار، یک تکلیف ملی
مدیر فرودگاه بینالمللی پیام تأکید کرد که برای پیشرفت فرودگاه ناگزیر هستیم فرصتها را به سرمایهگذاران واگذار کنیم تا با توانشان در میدان گام بردارند.
او همچنین تحریمها را به عنوان مانع اصلی توسعه به حساب نیاورد و افزود: تحریم بیشتر از آنکه مانع عملی باشد، یک سد ذهنی است. حتی اگر تحریمها لغو شوند، بدون تغییر نگرشمان، سرمایهگذار وارد کشور نخواهد شد.
مدیر فرودگاه پیام جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی را «تکلیف» دانست و از شروع روند واگذاری فرصتهای سرمایهگذاری به مجموعههای معتبر خبر داد.
۲۲۳۲۲۳