سرنوشت بنزین سوپر وارداتی چیست؟

به تاریخ ۲۲ آبان‌ماه سال گذشته، خبری مبنی بر آزادسازی واردات بنزین سوپر منتشر شد و مصوبه هیئت وزیران در این خصوص به نحو رسمی ابلاغ گردید.

بر اساس گزارش تسنیم، این مصوبه تصریح کرده بود که “واردات و توزیع بنزین ویژه (سوپر) توسط اشخاص حقوقی با مجوز از وزارت نفت، به صورت غیریارانه‌ای و جدا از زیرساخت‌های توزیع سوخت یارانه‌ای، با رعایت قوانین و مقررات مجاز است.”

حدود ۸ ماه از زمان ابلاغ این مصوبه می‌گذرد، اما هنوز هیچ نشانه‌ای از اجرای آن مشاهده نمی‌شود. محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، در اردیبهشت‌ماه امسال در مورد این مصوبه و زمان عملیاتی شدن آن بیان کرده بود: “برای واردات بنزین ویژه یا سوپر، مصوبه‌ای وجود دارد که مقدار واردات و هزینه تمام شده آن مبنای تعیین قیمت خواهد بود. در حال حاضر، این موضوع در هیئت مقررات‌زدایی و نظارت وزارت اقتصاد در حال بررسی است و مراحل نهایی آن در حال پیگیری است تا واردات و توزیع این نوع بنزین به مرحله عمل برسد.”

به وضوح می‌توان گفت که بروکراسی‌های اداری و مشکلاتی که وزارت اقتصاد در مراحل اجرایی این مصوبه ایجاد کرده، موجب زمین‌گیر شدن طرح واردات بنزین سوپر شده است.

در طول جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم ایران، علی‌رغم اینکه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با مدیریت کارآمد و تلاش بی‌وقفه تلاش کردند تا تأمین نیاز بی‌وقفه بنزین را فراهم کنند، تصویب این طرح می‌توانست در تأمین سوخت کشور به میزان ۱ تا ۲ میلیون لیتر برای خودروهای لوکس، یاری‌رسان باشد.

حتی در صورتی که وضعیت عادی بود و به فصل مسافرت‌های تابستانی نزدیک می‌شدیم، اجرای این مصوبه و هدایت تقاضای خودروهای لوکس به سبد بنزین سوپر وارداتی، می‌توانست یک تا چند درصد از فشار تقاضای بنزین عادی در کشور بکاهد.

به نظر می‌رسد که وزارت اقتصاد باید فوراً نسبت به پایان دادن به بروکراسی‌های زائد در اجرای این مصوبه دولت برای واردات بنزین سوپر اقدام کند؛ زیرا شواهد نشان می‌دهد که وزارت نفت برای اجرای این مصوبه آمادگی کامل دارد و بخش خصوصی نیز در زمینه واردات و توزیع بنزین سوپر در کشور، در حال همکاری است.

۲۱۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا