سرنوشت بیمه بیکاری کارکنان در شرایط جنگی/ اظهارات معاون سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه
محمدحسن زدا اعلام کرد که کارگران میتوانند با مراجعه به اداره کار و ارائه مدارک لازم، مراحل دریافت بیمه بیکاری را آغاز نمایند و در صورت تأیید وضعیت بیکاری، به سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت مستمری معرفی خواهند شد.
به نقل از همشهری، وی با تأکید بر اینکه این حمایت بر اساس قوانین بیمه بیکاری و بهمنظور جبران خسارات ناشی از حوادث غیرقابل پیشبینی صورت میگیرد، خاطرنشان کرد: در صورتی که کارگری به علت جنگ یا بلایای طبیعی، بهطور ناخواسته شغل خود را از دست دهد، مسئولیت صندوق بیمه بیکاری این است که تا زمانی که وی به کار برنگردد یا شغل جدیدی پیدا نکند، او را از نظر مالی حمایت نماید. البته به علت تعداد بالای کارگاهها، امکان بازرسی همزمان از تمامی آنها وجود ندارد. در چنین شرایطی کارگاهها باید به طور رسمی وضعیت تعطیلی خود را اعلام نمایند تا زمینه رسیدگی قانونی فراهم شود.
حسن زدا روند بررسی پروندهها در شرایط کنونی را نسبت به گذشته بسیار سریعتر ارزیابی کرد و اظهار داشت: امروزه، با سیستمی شدن فرآیندها در اداره کار و تأمین اجتماعی، پیگیری این درخواستها بسیار آسانتر از قبل انجام میشود و نگرانی از بابت طولانی شدن مراحل نباید دلیلی برای عدم مراجعه افراد باشد.
زدا در پایان از فقدان اطلاعرسانی مناسب در این زمینه انتقاد کرد و افزود: در شرایط جنگی، تمامی نهادها موظف به حمایت از نیروی کار کشور و رفع نگرانیهای آنان هستند؛ به علاوه ذخایر صندوق بیمه بیکاری از محل ۳ درصدی تأمین میشود که سالها از حقوق کارگران کسر شده و این منابع بهطور خاص برای چنین روزهایی در نظر گرفته شدهاند و باید صرف شوند.
۲۱۷