رشد فروش کامیونت در ایران: تحلیل آمار و سهم بازار در سال 1403
تولید و فروش کامیونت به دنبال خودروهای سواری و تجاری در جاده مخصوص از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. بازار حمل و نقل کشور به طور مداوم به کامیونتهای سبک با تناژهای متفاوت نیاز دارد و شرکتهای خودروسازی معمولاً به تولید کامیونتهایی با ظرفیتهای 6 و 8 تن توجه دارند. خودروبانک با گردآوری اطلاعات مربوط به تولیدات شرکتهای مختلف در حوزه کامیونتها، سهم بازار هر کدام از آنها را مشخص کرده که در زیر ارائه میشود.
بهمن دیزل، سرآمد در تولید کامیونتها
طبق جدول زیر، بهمن دیزل محصولات متنوعی از کامیونتها را در سبد کالایی خود جای داده است. این شرکت به دلیل همکاری چندین ساله با ایسوزو، تجربه گستردهای در این زمینه دارد و با تولید کامیونتهای فورس در تناژهای مختلف، موفق به تولید بیش از 3500 دستگاه شده است. این میزان تولید به بهمن دیزل نزدیک به 45 درصد از کل سهم بازار کامیونتها را اختصاص میدهد که نشاندهنده قدرت این شرکت است.
آرین پارس موتور با کامیونتهای جک، بیدردسر جلو میرود
دومین شرکت با سهم بازار چشمگیر، آرین پارس موتور است که با تولید کامیونتهای جک JAC موفق به کسب 24 درصد سهم بازار شده و در این سگمنت، مقام دوم را به خود اختصاص داده است. تولید نزدیک به 2000 دستگاه در سال 1403، این شرکت را در مقایسه با بزرگان صنعت مانند ایران خودرو دیزل در موقعیت بالاتری قرار داده و دامنه محصولات آن از 6 تا 12 تن است.
سروش دیزل مبنا با کامیونتهای هیوندای در حال پیشرفت است
سروش دیزل مبنا در زمینهی عرضه خودروی یواز عملکرد چندان مناسبی نداشته است، اما موفقیت در ارائه کامیونت و ونهای هیوندای باعث حفظ جایگاه این شرکت شده است. با تولید 879 دستگاه از دو مدل کامیونت هیوندای در سال 1403، این شرکت به سومین جایگاه در بازار کامیونتها دست یافته و با کسب 10.9 درصد از سهم بازار، کمی بالاتر از ایران خودرو دیزل قرار گرفته است.