گسترش گزینههای صندوقهای کالایی و امکانهای نوین سرمایهگذاری در بازار مالی
براساس گزارش نبض بورس، محمدیپور، مدیر بخش مطالعات اقتصادی و امور بینالملل بورس کالای ایران در خصوص تصویب و ابلاغ اساسنامه جدید صندوق سرمایهگذاری در اوراق بهادار اظهار داشت: پیشتر، صندوقهای کالایی فعال در بازار سرمایه به دقت تحت نظارت سازمان بورس قرار داشتند و موظف به رعایت محدودیتهای خاصی در ترکیب پورتفوی خود بودند. این محدودیتها شامل تخصیص درصدهای معین از داراییها به دستههای مختلف کالاها، ابزارهای مالی با درآمد ثابت، اوراق قرضه و سپردههای بانکی میشد تا از تنوع و پایداری نسبی پورتفو اطمینان حاصل شود.
محمدیپور افزود: اقدام اخیر که از سوی مرکز نظارت بر صندوقهای سرمایهگذاری اتخاذ شده، نمایانگر یک گام پیشرفته و منعطف در جهت پاسخگویی به نیازهای متغیر بازار و سرمایهگذاران است.
پس از اجرای این تصمیم، سرمایهگذاران تنها با یک نماد عمومی برای یک صندوق کالایی مواجه نخواهند بود؛ بلکه میتوانند از میان نمادهای متعدد که هرکدام نمایانگر سرمایهگذاری در یک کالای خاص هستند، انتخاب کنند. به عنوان مثال؛ در گذشته، اگر صندوقی بر روی فلزات گرانبها سرمایهگذاری میکرد، سبد دارایی آن شامل ترکیبی از طلا و نقره بود. اما اکنون، سرمایهگذار قادر است صندوقی را انتخاب کند که تنها در طلا، نقره، یا سایر کالاهای مختلفی چون فلزات صنعتی، خودرو، سرب و روی و… سرمایهگذاری کند.
مزایای تغییرات در صندوقهای کالایی برای سرمایهگذاران چه هستند؟
مدیر مطالعات اقتصادی و امور بینالملل بورس کالای ایران اعلام کرد: این تغییرات به طور چشمگیری حق انتخاب سرمایهگذاران را گسترش میدهد و امکان شخصیسازی سبد سرمایهگذاری را فراهم میآورد. نکته حائز اهمیت این است که این افزایش تنوع و انتخاب، هیچ نوع پیچیدگی اضافی برای سرمایهگذاران ایجاد نمیکند؛ بلکه پیچیدگیهای ساختاری در سطح نهاد مدیریتکننده صندوقها به سادگی تسهیل شده است. در گذشته، برای ایجاد صندوقهای کالایی جدید با اهداف سرمایهگذاری متفاوت به انجام فرآیندهای طولانی و پرهزینهای نیاز بود که شامل تعریف ساختارهای مدیریتی مستقل، تشکیل مجامع و تعیین حسابدار و حسابرس مجدد میشد. اما با رویکرد جدید، همان صندوق مادر قادر است با ایجاد نمادهای زیرشاخه برای کالاهای متنوع، گزینههای بیشتری را به سرمایهگذاران ارائه دهد.
محمدیپور ادامه داد: در گذشته، صندوقها به طور مستقل چندین کالا را انتخاب میکردند و به نوعی مدیریت ریسک را از طریق تنوعبخشی داخلی انجام میدادند. اما اکنون، مسئولیت مدیریت ریسک در سطح انتخاب کالا تا حد زیادی به خود سرمایهگذار منتقل شده است.
مدیر مطالعات اقتصادی و امور بینالملل بورس کالای ایران همچنین گفت: زمانی که سرمایهگذار صندوقی را انتخاب میکند که منحصراً در یک کالای خاص مانند طلا سرمایهگذاری میکند، بالاترین نسبت پورتفوی او به طلا تعلق میگیرد. در این وضعیت، نوسانات قیمت طلا به شکل مستقیم و با شدت بیشتری بر سرمایه او تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین، این سرمایهگذار باید با دقت و دانش بیشتری دست به انتخاب بزند و در نظر داشته باشد که کدام کالا با اهداف و مقدار تحمل ریسک او سازگاری بیشتری دارد.
محمدیپور اظهار داشت: در حال حاضر، صندوقها میتوانند هر دو مدل را ارائه دهند: هم صندوقهایی با ترکیب متنوع از چندین کالا و هم صندوقهایی که بر یک دسته کالایی خاص (مانند میلگرد) متمرکز هستند. در انتخاب صندوقهای متمرکز بر یک کالا، سرمایهگذار به طور مستقیم تحت تأثیر نوسانات آن بازار قرار میگیرد و باید عملکرد سرمایه خود را با تغییرات آن کالا هماهنگ کند. از این رو، ضروری است سرمایهگذار با مطالعه و تحلیل دقیق، گزینه مناسب را انتخاب کند. همچنین، برای دستیابی به تنوع در پورتفوی خود، میتواند از چندین دسته کالایی مختلف بهرهبرداری کند و به این ترتیب مدیریت ریسک و تنوعبخشی را در سطح پرتفوی شخصی خود به خوبی به اجرا درآورد.
مدیر مطالعات اقتصادی و امور بینالملل بورس کالای ایران افزود: این تغییرات، فرصتهای باورنکردنی برای سرمایهگذاری هدفمندتر و مدیریت ریسک شخصیسازی شده به وجود آورده است. با این حال، همانند هر فرصت جدیدی، نیازمند آگاهی، تحلیل و دقت بیشتری از سوی سرمایهگذاران میباشد. امیدوارم با بهرهبرداری صحیح از این ابزارهای نوین، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر بازار سرمایه و بهرهمندی حداکثری سرمایهگذاران باشیم.