سود خالص آب کاهش یافت، صادرات به شدت افت کرد
طبق گزارش نبض بورس، شرکت پتروشیمی شیراز در مجمع عمومی سالانهاش، ۹۵٪ از سود هر سهم را به سهامداران خود توزیع نمود. با این حال، مدیریت جدید این شرکت در نخستین فصل مالی سال ۱۴۰۴ با کاهش ۱۸٪ در سود خالص و همچنین با افزایش چشمگیر هزینههای مالی، سقوط صادرات و کاهش تولید روبرو شده است. این ناهماهنگی بارز میان سودآوری دوران گذشته و نتایج فعلی، زنگ خطر جدی برای آینده شرکتی به صدا درآورده که در گذشته به عنوان نماد ثبات و کارایی در صنعت پتروشیمی کشور شناخته میشد. آیا بابک پورکیا میتواند از موانع پرخطر وامهای بانکی و کاهش سهم صادرات عبور کرده و شیراز را از بحرانهای ساختاری نجات دهد؟
بابک پورکیا از آبان ۱۴۰۳ به عنوان مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی شیراز منصوب گردید. مدیرعامل پیشین این شرکت، احمدرضا حیدرنیا بود.
در دوره سه ماهه، درآمد عملیاتی شیراز رشد ۱۶% را تجربه کرد و با افزایش ۱۵% در هزینههای تمام شده، سود ناخالص به تقریباً ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین، سود عملیاتی با رشدی به میزان ۱۶ درصد به حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.
یکی از نکات قابل تامل گزارش بهار این است که هزینههای مالی به شدت افزایش یافتهاند. این هزینهها از ۶ میلیارد تومان به ۱۵۶ میلیارد تومان افزایش یافته که نشاندهنده افزایش ریسک مالی برای این شرکت است. همچنین با افزایش ۱۱۴ درصدی هزینههای غیر عملیاتی، سود خالص با افت ۱۸ درصدی به ۱۵۷۸ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. افزایش هزینههای مالی ناشی از دریافت ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ برای تامین سرمایه در گردش بوده است. هزینههای غیر عملیاتی نیز عمدتاً به تعهدات و پسانداز کارکنان مربوط میشود.
در نهایت، با افزایش ۱۰۱ درصدی مالیات که به دلیل کاهش میزان درآمدهای معاف از مالیات و عدم استفاده از برخی معافیتهای مالیاتی مقررات بودجه رخ داده است، سود خالص با افت ۱۸ درصدی به ۱۵۷۸ میلیارد تومان رسید.
حدود ۳۵ درصد از فروش این شرکت تولیدکننده اوره به صادرات مربوط میشود. در سه ماهه اخیر، تولید با کاهش ۱۲ درصدی مواجه بوده که نشاندهنده مشکلات در تأمین مواد اولیه و مدیریت فرآیندهای تولید است.
میزان فروش داخلی تنها ۳% افزایش داشته، اما میزان فروش صادراتی بیش از ۶۰% کاهش پیدا کرده است؛ و به لطف افزایش قیمت فروش، کل فروش ۱۶% افزایش یافته است.
حاشیه سود ناخالص و عملیاتی مشابه دورههای قبلی باقی مانده اما حاشیه سود خالص به خاطر افزایش شدید هزینههای مالی و هزینههای غیر عملیاتی، ۱۰ درصد کاهش یافته است.
زاگرس در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ معادل ۷۶۰۰ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به ۴ ماهه سال ۱۴۰۳، ۷% کاهش نشان میدهد. مقدار تولید محصولات با افت ۱۶ درصدی همراه بوده و مقدار فروش داخلی با افت ۸ درصدی و میزان فروش صادراتی با کاهش ۷۳ درصدی در این دوره رو به رو بوده است.
چالشهایی همچون تحریمها، ضعف در مدیریت تولید و هزینهها، کاهش سهم صادرات در مجموع فروش، افزایش قابل توجه ریسک مالی، ضعف در توسعه نوآوری و فناوری و نیاز به سرمایهگذاری بیشتر، همچنین افزایش رقابت با تولیدکنندگان منطقهای و جهانی، از چالشهای اساسی است که پورکیا باید راه حلی برای آنها ارائه دهد.
آقای بابک پورکیا، مدیریت شما در شرایطی آغاز شده است که پتروشیمی شیراز به تحول بنیادین نیاز دارد. ادامه روند کنونی، با اتکا به تسهیلات بانکی و کاهش سهم صادرات، نه تنها پایداری مالی شرکت را به خطر میاندازد بلکه جایگاه آن در صنعت پتروشیمی کشور را نیز متزلزل خواهد ساخت.