بررسی تجربیات نویسنده کتاب راه حل نهایی میکس و مستر
به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، گفت و گوی زیر مشروح سوالات از نویسنده کتاب «راه حل نهایی میکس و مستر» است:
1: از نقطه شروع تا امروز، چه چیزی شما را به سمت دنیای موسیقی و صدابرداری جذب کرد؟
از کودکی علاقه خاصی به صدا و موسیقی داشتم. اولین باری که یک ساز را در دست گرفتم، متوجه شدم که صداها توانایی بیان داستانهایی را دارند که کلمات نمیتوانند. همیشه به دوستان و هنرجویانم میگویم که وقتی موسیقی شما تولید میشود و بعد از انتشار شنونده آن را میشنود، شما آنجا نیستید که از موسیقی خود دفاع کنید یا توضیح دهید. موسیقی باید آنقدر خالص و صادقانه باشد که تمام افکار و احساسات شما را بیان کند، بهگونهای که شنونده حتی وقتی شما در کنار او نیستید، بتواند پیام شما را دریافت کند. موسیقی باید آنقدر نزدیک به حقیقت باشد که در لحظهای که مخاطب آن را میشنود، احساسات او را به طرز صمیمانهای منتقل کند؛ چه شادی کند، چه به فکر فرو رود یا حتی اشک بریزد. همین علاقه به قدرت تاثیرگذار موسیقی باعث شد وارد این دنیای شگفتانگیز شوم و بعدها تصمیم گرفتم که با تنظیم، آهنگسازی، صدابرداری و میکس به شکلی دیگر در خدمت این هنر باشم.
2: شما با هنرمندان بزرگی مانند مازیار فلاحی و فرزاد فرزین همکاریهای زیادی داشتید. این همکاریها چطور بر روند کاری شما تأثیر گذاشته و چه چالشهایی در این پروژهها وجود داشت؟
کار با هنرمندان بزرگی مثل مازیار فلاحی و فرزاد فرزین تجربهای بینظیر و آموزنده بوده است. هرکدام از این همکاریها چالشهای خاص خود را دارند، اما نتیجهی هرکدام از آنها همیشه بسیار ارزشمند بوده است. مازیار فلاحی به دلیل حساسیت فوقالعادهای که به جزئیات دارد، یکی از بهترین هنرمندان برای همکاری است. به قول من، او «گوش اجتماعی» بسیار خوبی دارد، یعنی میداند چگونه با انتخاب شعر و ملودی، شنونده را به تسخیر خود درآورد. من با مازیار همکاریهای زیادی داشتم که شامل تنظیم، میکس و مستر آهنگهایی مانند «عشقم»، «یکی در میان»، و تنظیم برخی قطعات او برای کنسرتهایش بود. همچنین، من مسئول صدابرداری، میکس و مستر تیتراژ سریال پرطرفدار «مینو» بودم که همکاری جالب و موفقی بود.
در مورد فرزاد فرزین، اولین همکاریام با او به دهه 80 برمیگردد، زمانی که مشغول تولید آلبومی با خوانندگی کیهان حکمتشعار بودیم. این آلبوم با تنظیم من و سروش عازمی، که استاد من نیز بودهاند، تولید میشد. فرزاد در آن زمان بیشتر قطعات آلبوم را آهنگسازی کرده بود. برخی از آثاری که با فرزاد فرزین در این آلبوم تولید شد، شامل «کویر»، «تنها ترین ستاره»، «بارون خداحافظی»، «می خونم تا جون دارم»، «من و تو» و بسیاری دیگر میشود.
3: درباره تأثیر کتاب «راهحل نهایی میکس و مستر» صحبت کنید. چرا تصمیم گرفتید این کتاب را بنویسید؟
کتاب «راهحل نهایی میکس» درواقع خلاصهای از تجربیات من در طول این سالهاست. من همیشه به دنبال این بودم که این تخصص پیچیده را به زبانی ساده و قابل فهم تبدیل کنم. در دنیای امروز اطلاعات زیادی درباره میکس و مسترینگ وجود دارد، اما این اطلاعات به زبان فارسی پراکنده و در بعضی بخشها ناقص است، به همین دلیل پیدا کردن یک مسیر مشخص و منظم برای یادگیری میکس و مسترینگ سخت است. به همین دلیل، تصمیم گرفتم نوشتن این کتاب را آغاز کنم تا مسیری ساده، زیبا و کاربردی برای علاقهمندان به این رشته فراهم کنم. هدف من این بود که دانش و مهارتهایی که خودم طی سالها کسب کردهام را با دیگر علاقهمندان به صدابرداری و موسیقی به اشتراک بگذارم. امیدوارم هنرمندان و صدابرداران با استفاده از تکنیکهای روز و مطالب کتاب، بتوانند کیفیت آثارشان را ارتقا دهند.
4: چه چیزی شما را در مسیر حرفهایتان متمایز کرده است؟
شاید بتوان گفت خلاقیت و تمایل به نوآوری. من همیشه سعی کردهام روشهای جدیدی برای ترکیب صداها پیدا کنم و موسیقیهایی بسازم که از لایههای مختلف تشکیل شده و در نهایت به یک بافت کامل و یکپارچه برسند. حتی در آثاری که خواننده حضور دارد، دوست دارم موسیقی به قدری غنی و جذاب باشد که اگر بدون صدای خواننده هم شنیده شود، همچنان قدرت خود را حفظ کند و حرفهایی برای گفتن داشته باشد. من همواره سعی کردهام از محدودیتهای موجود فراتر بروم و از هر پروژه به عنوان یک چالش جدید بهره ببرم. هر پروژهای برای من فرصتی است که باید راهحلهای خاص خود را پیدا کنم.
5: در کنار کار حرفهای، آموزش هم بخش مهمی از فعالیتهای شماست. چرا به تدریس علاقه دارید؟
تدریس برای من فرصتی است تا بتوانم به نسل بعدی کمک کنم. بهعنوان مدرس، همیشه سعی کردهام دانشجویانم را نه تنها با اصول موسیقی، بلکه با عشق و علاقه به این هنر آشنا کنم. دیدن پیشرفت آنها برای من بسیار لذتبخش است. من به شدت باور دارم که موسیقی میتواند تأثیر عمیقی بر روان انسان داشته باشد. شاید از طریق تولید یا آموزش موسیقی بتوانیم به انسانها کمک کنیم تا در روحیات خود تغییرات مثبتی ایجاد کنند. موسیقی میتواند در تمام لحظات زندگی انسان حضور داشته باشد؛ در تنهایی، در شادی، در انرژی دادن، در ورزش و حتی در آرامش ذهنی. این قدرت موسیقی است که میتواند در هر زمان به انسانها کمک کند.
6: در طول سالهای فعالیت حرفهایتان، در کنسرتها و پروژههای مختلفی حضور داشتهاید. در این پروژهها چه نقشی ایفا کردهاید و کدام سبکها و ژانرهای موسیقی برای شما جذابترین بودهاند؟
در طول فعالیت حرفهایام، در چندین سبک موسیقی مختلف فعال بودهام، از جمله پاپ، الکترونیک، راک و موسیقی سنتی ایرانی. در گروه موسیقی «هامان»، من مسئول تنظیم، میکس، مسترینگ و صدابرداری چندین قطعه بودم. از جمله آثار معروف این گروه میتوان به آهنگهای «با من بیا»، «بدون تو»، «باهم» (که برای جام جهانی فوتبال منتشر شد) و «تردید» اشاره کرد. همچنین، با همین گروه در فیلم «برکه خاموش» به کارگردانی بهادر زمانی همکاری داشتم. ژانرهای این آثار معمولاً راک، پاپ الکترونیک و راک هستند.
همچنین با رضا افشار و گروه «پالس»، که در سبک موسیقی اینسترومنتال فعالیت میکنند، همکاری داشتهام. در این پروژهها نقش من تنظیمکننده، نوازنده سینت سایزر و کیبورد بود و چندین اجرا در سالنهای ایوان شمس و برج آزادی داشتیم. این همکاریها برای من بسیار ارزشمند بودند و فرصتهای خوبی برای ابراز خلاقیت در ژانرهای مختلف موسیقی فراهم کردند.
علاوه بر این، با عزیزانی همچون استاد علی مومنیان و مصطفی مومنیان در چندین آلبوم موسیقی ایرانی همکاری داشتم. یکی از این آثار، آلبوم «کوچه دلگیر تو شد» است که در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر نامزد بهترین خوانندگی در بخش موسیقی دستگاهی شد و در همان جشنواره در بخش موسیقی دپلم افتخار دریافت کرد. در این پروژهها نقش من بهعنوان مهندس صدا و ناظر ضبط صدای خواننده بوده است.
انتهای پیام