معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد؛ مدل های محتلف نیسان آبی چه تفاوتی با هم دارند؟

03 بهمن 1403 ساعت 16:38

در این مطلب ضمن معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد، تفاوت مدل های مختلف این نیسان آبی را با یکدیگر بیان خواهیم کرد.

نیسان زامیاد که یکی از وانت‌های نوستالژی تولید داخل است، سال‌هاست که تولید می‌شود و مشتریان دست از سر آن بر نمی‌دارند. مدت‌هاست که زامیاد در تلاش است با عرضه وانت‌های جدید مثل پادرا پلاس و فوتون واندر، خریداران نیسان آبی را متقاعد و خط تولید این محصول را متوقف کند، اما هیچ یک از محصولات جدید این شرکت نمی‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند.

نیسان آبی یک پیرمرد کهنسال و فرتوت است که همچنان بار جابه‌جا می‌کند و اعتنایی به بازنشستگی‌اش ندارد. این خودرو که سومین نسل از نیسان جونیور به حساب می‌آید، از سال 1970 میلادی به بازار عرضه شد و کمی بعد در کارخانه زامیاد روی خط تولید رفت. هم اکنون هیچ یک از وانت‌های باربر بازار ایران به اندازه نیسان زامیاد مشهور و کاربردی نیستند و شانس به این محصول روی خوش نشان داده است.

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

ژاپنی‌ها کمی بیشتر از یک دهه بعد، این وانت را از خط تولید خارج کردند و سراغ محصولات جدیدتر و پرتوان‌تر رفتند، اما سرنوشت این خودرو در ایران کاملا متفاوت بود. گروه خودروسازی زامیاد وقتی که میزان علاقه مردم به نیسان آبی را دید، تصمیم گرفت به جای حذف این خودرو، دستی به سر و رویش بکشد و آن را با تجهیزات و ظاهر جدیدتر به بازار بفرستد.

چند سالی بود که از انقلاب می‌گذشت و همچنان نیسان آبی توسط زامیاد در ایران تولید می‌شد تا اینکه سایپا با گروه زامیاد توافق کرد و این شرکت را ضمیمه خود ساخت تا در سال 1362، رسما زیرمجموعه سایپا شود. در نخستین سال‌های بعد از انقلاب، نیسان جونیور با یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر به بازار عرضه می‌شد و می‌توانست در شرایط ایده آل، 92 اسب بخار قدرت تولید کند.

هفت سال بعد از خرید زامیاد توسط سایپا، نارنجی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند پیشرانه 2.0 لیتری این پیرمرد ژاپنی را با یک موتور 2.4 لیتری Z24 جایگزین کنند. با تعویض پیشرانه، نیسان زامیاد با نام سایپا 24 به خط تولید این کارخانه رفت، اما خیلی زود دوباره به کارخانه زامیاد بازگشت و با نام زامیاد 24 عرضه شد.

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

متاسفانه همان‌طور که گفتیم، سال‌هاست که صحبت از حذف نیسان آبی مطرح می‌شود، اما به علت فقدان جایگزین مناسب و توانایی‌های حرکتی مطلوب این خودرو، هزینه‌های نگهداری پایین و فراوانی قطعات، همچنان سودده به شمار می‌رود و با خط تولید خداحافظی نکرده است. با این وصف، نباید به‌روزرسانی‌های این وانت را نادیده گرفت.

در نهایت باید اعتراف کنیم که تا نیامدن یک جایگزین مناسب و توانمند برای نیسان زامیاد، این محصول پرقدرت تولید می شود. هم اکنون 10 تیپ مختلف از وانت فوق به بازار عرضه شده که تشخیص تفاوت های آن ها گیج کننده است. در اینجا به معرفی تیپ های مختلف وانت زامیاد می پردازیم و تفاوت های آن ها را توضیح می‌دهیم.

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

بیشتر بخوانید:

نیسان زامیاد یا پادرا پلاس ؛ کدام وانت برنده مقایسه است؟

نیسان آبی بنزینی آپشنال – SVD

لازم به ذکر است که تمامی تیپ‌های نیسان زامیاد به صورت آپشنال به بازار می‌آیند و هیچ نسخه‌ای فاقد این پسوند نیست. امکانات مرسوم و مشترک بین تمامی تیپ‌ها عبارتنداز: سیستم تهویه، لاینر اتاق بار و برچسب‌های روی بدنه. تیپ SVD زیر کاپوت خود از یک موتور M24 معمولی سود می‌برد.

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

نیسان آبی بنزینی آپشنال – SVPD

دومین تیپ نیسان زامیاد بنزینی آپشنال با پسوند SVPD به بازار عرضه می‌شود که به لحاظ سطح امکانات، تفاوتی با SVD ندارد. تنها تفاوت این دو نسخه با یکدیگر، پیشرانه آن‌هاست. هم اکنون زیر کاپوت وانت زامیاد SVPD یک پیشرانه ارتقایافته M24 پلاس تعبیه شده که تغییراتی نسبت به قبل پیدا کرده است.

تغییرات پیشرانه جدید شامل بهینه شدن مصرف سوخت، کنترل آلاینده‌های خروجی از اگزوز به لطف کاتالیست جدید، کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل، دریچه گاز برقی و حذف مسیر بازگشت سوخت از ریل به باک می‌شود.

مجموع تغییر و تحولات فوق باعث شده تا موتور جدید نسبت به قبل سوخت کمتری بسوزاند و هزینه‌های بنزین کاهش یابد. از طرفی به ادعای گروه زامیاد، با اصلاح مدار سوخت‌رسانی، ایمنی خودرو بهتر از قبل شده، اما می‌بینیم که قدرت و گشتاور همچنان روی همان اعداد 94 اسب بخار و 187 نیوتن متر باقی مانده‌اند.

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

نیسان آبی بنزینی آپشنال – SVPDH

سومین تیپ از وانت زامیاد باستانی، مجهز به پیشرانه ارتقایافته M24 پلاس شده و طراحی ظاهری‌اش نسبت به گذشته بهبود یافته است. هم اکنون چراغ‌های روشنایی روز که پیش از این روی سپر جاخوش کرده بودند، به داخل چراغ‌های اصلی انتقال پیدا کرده و دور چراغ‌های بالایی را پوشانده‌اند. ویژگی بعدی مدل SVPDH، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌های جلو است.

نیسان آبی آپشنال رادیال

دو تیپ SVPD و SVPDH با لاستیک‌های معمولی به مشتریان تحویل داده می‌شوند، اما اگر بخواهیم به لاستیک‌های مقاوم‌تر رادیال دسترسی داشته باشید، بایستی با هزینه‌ای 5.7 میلیون تومانی یا کمی بیشتر، این آپشن را به خودرو اضافه کنید. نیسان زامیاد آپشنال رادیال، تنها یک تفاوت با دو نسخه قبلی دارد و آن، تایرهای بهتر است.

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

بیشتر بخوانید:

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر؛ پیرمرد ژاپنی یا تازه وارد چینی؟

نیسان آبی آپشنال هیدرولیک

امروزه فرمان هیدرولیک دیگر یک آپشن محسوب نمی‌شود، اما برای نیسان فرتوت و پیرمرد زامیاد شاید هنوز یک آپشن باشد. به طور استاندارد در دو تیپ SVD و SVPDH، فرمان هیدرولیک وجود ندارد و اگر درخواست دهید، با 17 میلیون هزینه بیشتر صاحب آن خواهید شد.

نیسان آبی آپشنال هیدرولیک رادیال

مشخص است که اگر دو تیپ SVD و SVPDH را با فرمان هیدرولیک و لاستیک‌های رادیال بخواهید، باید نزدیک به 23 میلیون تومان بیشتر هزینه کنید. 5.7 میلیون برای تایرهای رادیال و 17 میلیون تومان برای فرمان هیدرولیک!

نیسان آبی دوگانه سوز آپشنال – SVD

راجع به نسخه بنزینی تیپ SVD صحبت کردیم و گفتیم که مجهز به موتور معمولی M24 است. تیپ دوگانه سوز تنها تفاوتش با SVD بنزینی در بهره‌مندی از منبع گاز سی ان جی است.

نیسان آبی دوگانه سوز آپشنال – SVDH

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

وانت زامیاد کهنسال تیپ SVDH زیر کاپوت مجهز به یک پیشرانه M24 معمولی شده و از نظر طراحی ظاهری (تنظیم برقی ارتفاع چراغ‌های جلو و تعبیه چراغ‌های روشنایی روز روی سپر) شبیه به تیپ SVPDH است.

نیسان آبی دوگانه سوز آپشنال رادیال

دو تیپ نیسان زامیاد SVD و SVPDH که با پیشرانه‌های دوگانه سوز به بازار عرضه می‌شوند، مجهز به لاستیک‌های رادیال نیز هستند. تفاوت دیگری با نسخه‌های دیگر ندارند.

تفاوت مدل‌های مختلف نیسان آبی با یکدیگر

به طور مفصل راجع به تفاوت مدل‌های مختلف وانت زامیاد با یکدیگر صحبت کردیم و وقت آن رسیده نگاهی کوتاه و مختصر به تفاوت‌ها بیندازیم.

معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد

مدل خودرو قوای فنی چراغ‌های روشنایی روز تنظیم ارتفاع برقی چراغ‌ها
نیسان آبی بنزینی آپشنال – SVD M24 معمولی روی سپر ندارد
نیسان آبی بنزینی آپشنال – SVPD M24 پلاس ارتقایافته روی سپر ندارد
نیسان آبی بنزینی آپشنال – SVPDH M24 پلاس ارتقایافته داخل چراغ‌های اصلی دارد
نیسان آبی دوگانه سوز آپشنال – SVD M24 معمولی دوگانه سوز روی سپر ندارد
نیسان آبی دوگانه سوز آپشنال – SVDH M24 معمولی دوگانه سوز داخل چراغ‌های اصلی دارد
نیسان آبی دوگانه سوز آپشنال – SVPDH M24 پلاس ارتقایافته دوگانه سوز داخل چراغ‌های اصلی دارد

قیمت و ارزش خرید

با عنایت به لیست به روز شده محصولات سایپا در دی ماه سال جاری، نرخ کارخانه‌ای نیسان زامیاد بنزینی آپشنال تیپ SVPD حدود 579 میلیون تومان و نرخ گران‌ترین مدل که نیسان دوگانه سوز آپشنال رادیال SVPDH است، 671 میلیون تومان خواهد بود.

همان‌طور که در بالا گفتیم، زامیاد با به‌روزرسانی‌های جزئی و تغییرات اندک و بی‌اهمیت، مدل‌های مختلفی با اسامی و پسوندهای گیج کننده به بازار فرستاده که می‌توانست همه آن‌ها را در دو یا نهایتا سه مدل جمع کند. شوربختانه کیفیت متریال کابین، پیشرانه قدیمی و امکانات حداقلی، ارزش خرید این محصول را پایین می‌آورند، اما از آنجایی که رقیب جدی و سرسختی برای نیسان آبی وجود ندارد، همچنان محبوب دل‌ها مانده است.

در گجت نیوز بخوانید: بررسی پیکاپ موسو گرند خان ایلیا + قیمت و مشخصات فنی نا امن ترین شاسی بلندهای جهان در سال ۲۰۲۵؛ از تویوتا و میتسوبیشی تا فورد و جیپ بایک X7 در برابر چانگان CS55 پلاس؛ پیروز مقایسه شاسی بلندهای وارداتی کدام است؟ ایران خودرو وارد فاز سود دهی شد؟!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا