۴۰ درصد مهارتها در ایران نیازمند بهروزرسانی است
امروزه معضل بیکاری یکی از مشکلات اساسی جامعه به شمار میرود و بخش اعظمی از افراد جویای کار به دلیل فقر مهارتی از شانس کمتری برای ورود به بازار کار برخوردار هستند.کارشناسان معتقدند ارائه دورههای مهارتآموزی در دوران مدرسه و دانشگاه موجب افزایش سطح مهارت افراد و جذب سریعتر آنها به بازار کار میشود.
به گزارش ایسنا، درحال حاضر بحران بیکاری و اشتغال یکی از مهمترین مسایل جامعه است و از آنجا که رشد و توسعه اقتصادی جوامع با نیروی انسانی کارآمد آن ارتباط تنگاتنگی دارد از این رو کسب مهارت و تربیت نیروی انسانی جزو سرمایههای ارزشمند یک کشور به شمار میرود و میتواند به عنوان پشتوانه حرکتهای بزرگ اجتماعی قرار گیرد.
معاون وزیر کار: ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی در ایران تا سال ۲۰۲۷ نیاز به روز رسانی دارند.فردی که دارای مهارت است اما شغلی پیدا نکرده، بیکار تلقی میشود و به این معناست که این فرد دارای مهارت و شایستگی متناسب با یک شغل یا مجموعهای از مشاغل در قالب یک حرفه هست اما شرایط بازار کار برای اشتغال وی فراهم نیست.
از نگاه کارشناسان بازار کار، توسعه اشتغال و کاهش میزان بیکاری مستلزم گسترش مهارتآموزی و حرکت در مسیر افزایش مهارتهاست و فقر مهارتی یکی از علل مهم بیکاری به شمار میرود. به زعم آنها در شرایط امروز توسعه آموزشهای مهارتبنیان بیش از پیش احساس میشود و سرمایهگذاران مهارتی با استفاده از فضای موجود میتوانند مهارتآموزی را توسعه داده و زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.
نگاهی گذرا به جمعیت جویای کار کشور نشان میدهد که معضل بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر به چشم می خورد به نحوی که بخش قابل توجهی از این افراد بعد از پایان دوره تحصیلی خود نمیتوانند جذب بازار کار شوند و این امر بیانگر آن است که دانش آموزان و دانشجویان در زمان تحصیل متناسب با نیاز بازار کار تربیت نمی شوند و این مسئله قطعاً ریشه در ضعف نظام آموزش عالی و تدوین برنامههای درسی دارد.
بر اساس گزارشها تا پنج سال آینده نزدیک به ۹۲ میلیون شغل حذف و ۱۷۰ میلیون شغل ایجاد نزدیک به ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی کارگران تا سال ۲۰۳۰ منسوخ میشود.
آنطور که غلامحسین محمدی – معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفته ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی در ایران تا سال ۲۰۲۷ نیاز به روزرسانی دارند، از این رو از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷ باید به افزایش مهارت و آموزشهای مجدد بپردازند.
وی از فقر مهارتی به عنوان یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در افزایش نرخ بیکاری و تورم نام برده و میگوید: این مساله منجر به افزایش شاخص فلاکت در سطح جامعه میشود و رفع شکاف مهارتی و تحقق عدالت با اتصال بازار کار، نظام شایستگی و آموزش در زیستبوم اشتغال ممکن میشود.
فقر مهارتی یکی از علل تاثیرگذار در افزایش تورم و نرخ بیکاری است و به دلایلی مانند ناکارآمدی برنامههای درسی، عدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و تغییرات سریع تکنولوژی ایجاد می شود.
از نگاه معاون وزیرکار، فقر مهارتی به دلایلی همچون ناکارآمدی برنامههای درسی، عدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای، تغییرات سریع تکنولوژی و تأثیر آن بر بازارکار، عدم وجود ارتباط مؤثر بین مؤسسات آموزشی و نیازهای واقعی بازار و شرایط اقتصادی نظیر بیکاری و نابرابری های اجتماعی ایجاد می شود.
با توجه به اهمیت روزافزون مهارتآموزی و توسعه فناوریهای نوین،لازم است رویکردهای سنتی حاکم بر اشتغال و بازار کار تغییر کرده و سطح مهارتهای فردی و تخصصی در جهت ارتقای کیفیت تولید افزایش یابد.
آموزشهای فنی و حرفهای انجام فعالیتهایی است که میتواند فرد را برای احراز شغل،حرفه و کسب و کار آماده کند یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد. آموزشهای مهارتی میتواند علاوه بر تربیت نیروی متخصص و کارآمد در راستای تأمین نیروی انسانی بازار کار نقش مهم و کلیدی را در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در سطح جامعه ایفا کند.هدف اصلی آموزشهای مهارتی تربیت نیروی ماهر و توانمند است؛ نیرویی که دانش روز و مهارت لازم را داشته باشد میتواند در توسعه پایدار نقش آفرینی کند.
به گزارش ایسنا،در حال حاضر بسیاری کشورها به سمتوسوی آموزشهای مهارتی حرکت کردهاند و افراد جویای کار پیش از تحصیل در دانشگاه ها، دورههای مهارتی و فنی و حرفهای را طی میکنند زیرا آموزش های مهارتی بستر ورود آنها به بازار کار را فراهم میکند. کارشناسان بر این باورند کسانی که قصد ورود به بازار کسب و کار را دارند حتما یکی از مهارتهای مورد نیاز را فرا بگیرند. این کسب مهارت تنها مختص به یک طیف یا حرفه خاص نمیشود بلکه از آموزش یک مهارت ساده به صورت استاد شاگردی تا فراگیری مهارتهای علمی و فنی را در برمیگیرد.
انتهای پیام