روشنسازی ایدرو در خصوص ادعای افزایش ۷۰ درصدی تولیدات پس از گرانی خودرو
اواخر آبانماه بود که جواز افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات برای سایپا و ایرانخودرو صادر شد. پاسخ مقامات وزارت صمت در مقابل گلایه مشتریان، این بود که با این افزایش قیمت، تولید دو خودروساز دولتی به طور قابل ملاحظهای افزایش میباید و بازار به سمت تعادل میرود.
به دنبال این توجیه، اواسط آذرماه بود که فرشاد مقیمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به بهبود تولید روزانه محصولات ایرانخودرو و سایپا از ۲۳۸۷ به ۴۰۷۱ دستگاه، از افزایش ۷۰ درصدی تولیدات این دو خودروساز در دو هفته نخست آذرماه اشاره کرد.
مدتی پس از انتشار این خبر، گزارشی مبنی بر آمار رسمی تیراژ این دو خودروساز در آذرماه منتشر شد که اظهارات مقیمی را نقض میکرد. طبق این گزارش، مجموع تولیدات این دو خودروساز از ابتدای سال تا پایان آبانماه به طور میانگین ۷۰ هزار دستگاه بوده است. پس از گرانی ۳۰ درصدی از اواخر آبانماه تا پایان آذرماه نیز این دو خودروساز روی هم رفته حدود ۷۰ هزار دستگاه ماشین تولید کردهاند. بنابراین رشد تولید ۷۰ درصدی ادعاشده توسط مقیمی صحت ندارد.
در پاسخ به این گزارش، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز واکنش نشان داده و ادعای مقیمی را شفاف ساخته است. طبق اطلاعیه اخیر، پس از افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا بر اساس تغییر هزینههای تولید، قیمت مواد اولیه و مطالبات زنجیرههای تأمین، آمار خودروسازان در دو هفته اول آذرماه به افزایش ۷۰ درصدی تولید نسبت به روزهای قبل اشاره داشته و ادعای مقیمی عین واقعیت بود. با این حال پس از انتشار این گفته، مشکلات متعددی به سبب قطعی برق و گاز شرکتها و زنجیرههای تأمین و همچنین نوسانات بازار ارز و … به وجود آمد و تولیدات را دچار اختلال کرد. از این رو علیرغم رشد اولیه تولید در دو هفته اول (در مطابقت با ادعای مقیمی)، از ۱۵ آذرماه به بعد مجددا تیراژ این دو خودروساز پایین آمد و همین موضوع باعث شد تا آمار نهایی تولیدات در آذرماه، حدود ۷۰ هزار دستگاه و مشابه با ماههای قبل شود.
در حال حاضر به نظر میرسد که با پیگیریها و اقدامات جبرانی، روند تولید خودروسازان مجددا روی نمودار صعودی رفته و مجموع راندمان روزانه آنها به بالای ۴ هزار دستگاه رسیده است.