مالیات کلاسیک، چالش امروزی مشاوران املاک / گودرزی: دلیل ادامه وجود صف مالیاتی در عصر هوش مصنوعی چیست؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اشاره کرد که مدت‌ها است که از سازمان امور مالیاتی خواهش کرده‌ایم تا با راه‌اندازی یک درگاه آنلاین، فرآیند دریافت مالیات کمیسیون مشاوران املاک را به شیوه‌ای مدرن‌تر برگزار کند، اما هنوز روش‌های قدیمی و سنتی در ارتباط با مالیات دفاتر املاک ادامه دارد و مشاوران با بروکراسی اداری دست و پنجه نرم می‌کنند.

کیانوش گودرزی در مصاحبه‌ای با ایسنا بیان داشت: از مدتی پیش به دنبال گفتگو با سازمان امور مالیاتی بودیم تا سرکنیم مالیات ۱۰ درصدی بر ارزش افزوده مشاوران املاک را در زمان دریافت کمیسیون از طرفین معامله کسر نمایند. این کار به مشاوران کمک می‌کند تا از معضلات اداری و اتلاف وقت و انرژی رهایی یابند، اما متأسفانه این پیشنهاد هنوز به جایی نرسیده است.

وی افزود: هرچند سازمان امور مالیاتی از هوشمندسازی مالیات سخن می‌گوید و اقدامات مختلفی مانند راه‌اندازی سامانه مودیان را در این راستا انجام داده، اما هنوز این مفهوم در حوزه مشاوران املاک به شکلی موفق پیاده‌سازی نشده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک توضیح داد: در حال حاضر شیوه دریافت مالیات از مشاوران املاک به صورت کاملاً سنتی و قدیمی ادامه دارد. به منظور پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، مشاوران هر سه ماه یک بار به اداره مالیات مراجعه کرده، اظهارنامه ارائه می‌دهند و پس از آن، تشخیص مبلغ مالیات صورت می‌گیرد. این روند می‌تواند با اعتراض به مبلغ تعیین شده همراه باشد و مرحله نهایی هم پرداخت در بانک است که این تمام فرآیند زمان و انرژی زیادی از مشاوران املاک می‌گیرد.

گودرزی با تأکید بر این‌که با وجود سامانه‌های جدید مانند سامانه «کاتب» که امکان درج قراردادها را فراهم می‌کند، می‌توان فرایند دریافت مالیات از مشاوران املاک را تسهیل کرد، توضیح داد: به زودی سامانه‌ای به نام «ادعا» راه‌اندازی خواهد شد که تمامی اسناد عادی را باطل می‌کند و به محض ثبت قرارداد در این سامانه، سیستم حق‌الزحمه مشاوران املاک را محاسبه و پرداخت خواهد کرد. این فرایند می‌تواند در حوزه مالیات نیز مشابه‌سازی شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین افزود: از اداره مالیات خواسته‌ایم که درگاهی بانکی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده راه‌اندازی کند و تصریح کرد: با این کار، دولت به سرعت به درآمدهای مالیاتی خود دست می‌یابد، بدون اینکه تخفیفی ارائه دهد و برای مشتری‌ها نیز فشار مالی کمتری ایجاد خواهد شد؛ زیرا با تجمیع مالیات، ممکن است پرداخت یکباره آن برای مودیان سنگین باشد.

گودرزی تصریح کرد: هدف حاکمیت دستیابی به رضایت شهروندان است. چرا که ایجاد رضایت‌مندی در بستر پرداخت مالیات می‌تواند به همین سادگی صورت پذیرد، اما سازمان مالیاتی به این مسئله توجهی نداشته است. با این حال، من پیش از این با رئیس سازمان امور مالیاتی بحث و گفت‌وگو کردم و قرار بود در این زمینه نظرات مثبتی ارائه شود. در حال حاضر نیز مکاتباتی با این سازمان داریم و امید داریم که با برگزاری جلسات مربوطه، زمینه اجرایی شدن این موضوع فراهم گردد.

۲۲۳۲۴

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا