معاون وزیر گردشگری: با ورود 300 هزار گردشگر مصری به ایران، سالانه 240 میلیون دلار درآمد ارزی حاصل خواهد شد

انوشیروان محسنی بندپی اعلام کرده است که کشورهای ایران و مصر به‌خاطر برخورداری از تمدن غنی و آثار تاریخی و فرهنگی بی‌شمار به عنوان مقاصد بسیار جذاب برای گردشگران به شمار می‌روند. پس از سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مصر، مسئولان این کشور ابراز تمایل خود برای گسترش روابط با ایران را اعلام کردند و در مذاکراتی که صالحی امیری با سرمایه‌گذاران داشت، توافق شد که آنها به ایران سرمایه‌گذاری کنند. مراحلی برای این سرمایه‌گذاری در حال آماده‌سازی بود که ناگهان جنگ ۱۲ روزه رخ داد و تمامی برنامه‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگویی با ایرنا بیان کرد: اکنون در شرایطی میان جنگ و صلح، اعتمادسازی و فعالسازی دیپلماسی گردشگری به‌عنوان یکی از راهبردهای کلیدی دولت در سطح بین‌المللی باید در اولویت قرار گیرد. به جای تمرکز بر جذب گردشگر از کشورهای اروپایی، باید به گردشگران کشورهای منطقه نوروز و مسلمان که از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران آگاه هستند توجه کنیم و جذب آنها را در برنامه‌های خود مد نظر قرار دهیم.

محسنی بندپی در پاسخ به این سؤال که چقدر تبادل گردشگر بین ایران و مصر پیش‌بینی شده و چه میزان ارزآوری برای کشور به دنبال خواهد داشت، گفت: پیش‌بینی شده بود که تبادل گردشگری از مصر به ایران با هدف آغاز سالانه ۳۰۰ هزار نفر انجام شود. بر اساس برآوردها، به ازای ورود هر گردشگر خارجی، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دلار ارز به کشور وارد می‌شود و اگر سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر تنها از مصر به ایران سفر کنند، این مبلغ بالغ بر ۲۴۰ میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری مصریان در حوزه تاسیسات گردشگری ایران

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: سرمایه‌گذاران در جایی که امنیت و ظرفیت کافی وجود نداشته باشد، حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند. اما با توجه به مطالعات و بررسی‌هایی که سرمایه‌گذاران مصری از کشور و جاذبه‌های آن انجام داده‌اند و شناخت خوبی که نسبت به ایران پیدا کرده‌اند، امیدوار بودیم که آنها با سرمایه‌گذاری در بخش تاسیسات گردشگری، سفر مصریان به ایران را تسهیل کنند و تبادل گردشگری مد نظر تحقق یابد.

محسنی بندپی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد لغو روادید برای تسهیل سفر گردشگران و مسافران اظهار داشت: در مرحله نخست برقراری ارتباط و در مراحل بعدی لغو روادید در نظر است. همچنین دولتمردان مصری از نامگذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام خالد اسلامبولی ابراز گلایه کرده بودند و صالحی امیری با رایزنی با مسئولان مربوطه و موافقت شهردار تهران موفق شد نام خیابان مذکور را به نام شهید سیدحسن نصرالله تغییر دهد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ با وجود شیوع ویروس کرونا، تعداد یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از جمهوری آذربایجان به ایران سفر کردند که این نکته نشان‌دهنده رویکرد رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم و وزیر در بهبود جایگاه گردشگری در حکمرانی کشور و ارتقاء آن در دیپلماسی بین‌المللی بود و صالح امیری در این راستا نقش مؤثری ایفا کرد.

استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی و حوزه تمدنی نوروز برای خروج از رکود

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات انجام شده برای ادامه دیپلماسی فرهنگی با مصر و کشورهای همسایه در شرایط فعلی، ابراز داشت: در وضعیت کنونی نمی‌توانیم منتظر بمانیم که کشور دوباره به حالت قبل بازگردد، بنابراین مدیریت بحران ایجاب می‌کند که در سختی‌ها، چالش‌ها و محدودیت‌ها، به‌عنوان کنشگری فعال در بخش‌های تخصصی، نوآوری و برنامه‌ریزی داشته باشیم. در این راستا، ۱۴ محور برای رونق گردشگری در نظر گرفته‌شده است که یکی از آنها استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی است که کمتر تحت تأثیر شرایط جنگ و تبلیغات منفی قرار دارد و همچنین بهره‌برداری از ظرفیت کشورهای حوزه تمدنی نوروز. پروازها به کشورهای عمان، تاجیکستان، عراق و ترکیه در حال برقراری است که به توسعه گردشگری کمک خواهد کرد.

محسنی بندپی همچنین افزود: یکی دیگر از راهکارهای توسعه گردشگری، حضور مسئولان وزارتخانه در رویدادهای گردشگری جهانی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی در کشور است. مجوز برگزاری نشست علمی مجمع جهانی گردشگری شهری در تهران و نشست کشورهای گردشگری جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۶ را دریافت کرده‌ایم. یک روز پیش از آغاز جنگ ۱۲ روزه نیز قرار بود همایشی تحت عنوان گردشگری سلامت برای کشورهای عضو اکو در ایران برگزار شود. با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی، تلاش‌های لازم برای معرفی این ظرفیت‌ها و تأمین منابع مالی به‌منظور تبلیغ، تولید محتوا و انتشار این قابلیت‌ها در رسانه‌های خارجی و تبلیغات در ایرلاین‌ها نیز انجام شده است.

ساخت اِلمان از شخصیت‌های بین‌المللی که ریشه در ایران دارند

وی همچنین خاطرنشان کرد: قرار است المان‌هایی از شخصیت‌های بین‌المللی با ریشه ایرانی در محل زندگی آنها ساخته شود تا طرفداران این افراد بتوانند با سفر به ایران، از نزدیک با محله زندگی، خانه، آداب و رسوم و فرهنگ این شخصیت‌ها آشنا شوند.

۴۷۲۳۲

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا