شاسیبلند پلاگین-هیبرید eRX5 پارسخودرو، به مشتریان عرضه شد
مرحله نخست عرضه خودروهای وارداتی رووی eRX5 توسط شرکت پارسخودرو به مشتریانی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبتنام کرده بودند، آغاز گردید. این رویداد، گامی اساسی در جهت افزایش تنوع محصولات بازار خودرو در ایران و معرفی فناوریهای نوین در زمینه قوای محرکه هیبریدی به شمار میرود. رووی eRX5، که تولیدی از شرکت سایک موتور (SAIC Motor)، یکی از قدرتمندترین خودروسازان چین و شریک تجاری فولکسواگن و جنرال موتورز است، با تکیه بر فناوریهای پیشرفته، طراحی مدرن و مجموعه کاملی از امکانات، به عنوان یکی از رقبای جدی در سگمنت شاسیبلندهای متوسط وارداتی مطرح میشود.
واردات این خودرو در زمانی صورت میگیرد که بازار ایران پس از چند سال وقفه، دوباره شاهد ازسرگیری واردات خودروها است و مشتریان، به ویژه در ردههای قیمتی بالاتر، خواهان محصولاتی با استانداردهای جهانی هستند. بهمن حسینزاده، مدیرعامل پارسخودرو، در مراسم تحویل این خودروها، انتخاب eRX5 را نتیجه تمرکز بر کیفیت، ایمنی و فناوریهای نوآورانه دانست و به سابقه این شرکت در همکاری با برندهای معتبر جهانی اشاره کرد. او همچنین بر تعهد پارسخودرو به ارائه خدمات پس از فروش جامع و معتبر برای این محصول پیچیده تأکید نمود؛ وعدهای که تحقق آن برای موفقیت پایدار این شاسیبلند هیبریدی در بازار ایران نقش حیاتی خواهد داشت. با در نظر گرفتن برنامههای آتی برای عرضه دوباره این خودرو از طریق سامانه جامع، بررسی دقیقتر ویژگیهای فنی و جایگاه رقابتی آن ضروری به نظر میرسد.
مشخصات فنی و قوای محرکه؛ تلفیقی از قدرت و کارایی
قلب اصلی رووی eRX5 یکی از نقاط قوت آن به شمار میآید. این خودرو به یک سیستم پلاگین-هیبرید (PHEV) پیشرفته مجهز است که شامل یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی قوی است. پیشرانه احتراقی آن یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDI) میباشد که به تنهایی میتواند به حداکثر قدرت 185 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتنمتر دست یابد. این موتور بنزینی به تنهایی از عملکرد قابل قبولی برای یک شاسیبلند با این ابعاد برخوردار است.
اما نقطه تمایز اصلی این خودرو، موتور الکتریکی آن است که توانی معادل 180 کیلووات (حدود 241 اسب بخار) و گشتاور 270 نیوتنمتر را تولید میکند و در بهبود عملکرد و کارایی آن نقش کلیدی ایفا میکند. مجموع قدرت حاصل از این دو پیشرانه به رقم چشمگیر 432 اسب بخار و گشتاور کل به 570 نیوتنمتر میرسد. این مقادیر، رووی eRX5 را به یکی از قدرتمندترین شاسیبلندهای موجود در بازار ایران تبدیل میکند و شتابگیری سریع و کشش عالی را برای آن فراهم میآورد. انتقال قدرت در این مجموعه توسط یک گیربکس هوشمند ۱۰ سرعته (EDU) انجام میشود که بهترین نسبت دنده را با توجه به شرایط رانندگی و وضعیت قوای محرکه (بنزینی، الکتریکی یا ترکیبی) انتخاب میکند.
باتری لیتیوم-یون این خودرو به ظرفیت 12.3کیلوواتساعت، امکان طی کردن مسافتی در حدود ۶۰ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی (طبق استانداردهای آزمایش) فراهم میسازد. این قابلیت به راننده این امکان را میدهد که برای ترددهای روزمره در شهر بدون مصرف سوخت و با آلایندگی صفر حرکت کند. این ویژگی، eRX5 را به یک گزینه مناسب برای کلانشهرها و افرادی که به کاهش هزینههای سوخت و حفظ محیط زیست میاندیشند، تبدیل مینماید.
طراحی، داخل کابین و امکانات رفاهی؛ استانداردهای نوین در بازار ایران
رووی eRX5 از زبانی طراحی جدید و بالندهای استفاده میکند که آن را از بسیاری از رقبای چینی متمایز میسازد. نمای جلو تحت تأثیر یک جلوپنجره بزرگ با طراحی هندسی پیچیده است که ظاهری مدرن و تهاجمی به خودرو بخشیده است. چراغهای اصلی LED با طراحی باریک و کشیده، به همراه دیلایتهای عمودی در دو طرف سپر، چهرهای قاطع و فناوریمحور را ارائه میدهد. در نمای جانبی، خطوط صاف و قوی به همراه رینگهای آلیاژی بزرگ، حس استحکام و پویایی را به نمایش میگذارند. نمای عقب نیز با چراغهای سرتاسری LED و طراحی یکپارچه، هارمونی کاملی با دیگر بخشهای خودرو دارد.
فضای داخلی eRX5 یکی دیگر از نقاط قوت آن است. کابین با متریال باکیفیت، شامل پلاستیکهای نرم، چرم و تزئینات فلزی، فضایی لوکس و مدرن را به وجود آورده است. نقطه مرکزی داشبورد، نمایشگر عمودی بزرگ ۱۴.۱ اینچی برای سیستم سرگرمی و اطلاعات است که به همراه کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی قرار دارد و اطلاعات کاملی از وضعیت خودرو و سیستمهای چندرسانهای را در اختیار راننده قرار میدهد.
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، پارسخودرو نسخه فول آپشن این مدل را برای بازار ایران انتخاب کرده است. این خودرو به مجموعهای جامع از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز است که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ایمنی: شش کیسه هوا، سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و مجموعه کاملی از سیستمهای پیشرفته کمک راننده (ADAS) شامل کروز کنترل تطبیقی (ACC)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، سیستم حفظ خودرو بین خطوط (LKA) و دوربین ۳۶۰ درجه.
رفاهی: سقف پانورامیک، صندلیهای جلو برقی با قابلیت گرمکن و سردکن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، درب صندوق عقب برقی، شارژر بیسیم تلفن همراه، نورپردازی داخلی چندرنگ و سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای.
جایگاه در بازار ایران و چالشهای رقابتی
رووی eRX5 به بازاری وارد میشود که رقابت در آن، به ویژه با ورود مدلهای جدید و وارداتی، هر روز فشردهتر میشود. این خودرو به واسطه بهرهمندی از قوای محرکه پلاگین-هیبرید و سطح بالای امکانات، در قسمت بالایی بازار شاسیبلندهای متوسط قرار دارد و با رقبای متعددی روبهرو است.
مستقیمترین رقیب این خودرو، فونیکس تیگو ۸ پرو e+ تولید مدیران خودرو است که آن نیز یک شاسیبلند پلاگین-هیبرید با ویژگیهای فنی مشابه است. مقایسه مستقیم این دو خودرو از نظر قیمتگذاری، خدمات پس از فروش و تجربه رانندگی، نقش مهمی در تصمیمگیری مشتریان خواهد داشت. همچنین سایر خودروهای وارداتی در این رده قیمتی، حتی اگر از قوای محرکه بنزینی استفاده کنند، به عنوان رقبایی مهم محسوب میشوند. مدلهایی مانند لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ و محصولات آینده برندهایی مانند جیلی و چانگان، همه به دنبال کسب سهمی از این بخش بازار هستند.