قیمت‌گذاری تنظیم‌شده در برابر بازار آزاد: معضلات ادامه حضور دولت در صنعت خودرو

“`html

مداخلات دولتی در تعیین قیمت‌ها، مانع از بروز رقابت و شفافیت می‌شود؛

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه، در سخنانی به آسیب‌های به وجود آمده از بسته ماندن طولانی‌مدت نمادهایی نظیر “خودرو” اشاره کرد و از افت نقدشوندگی بازار و نارضایتی سرمایه‌گذاران خرد سخن گفت. وی با انتقاد از تداوم سیاست‌های مداخله‌ای دولت در صنعت خودرو، بر ضرورت تعیین قیمت‌ها در یک بازار آزاد و رقابتی تأکید کرد.

پیام الیاس‌کردی کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با بیان تأثیر بسته بودن نماد‌ها بر نقدشوندگی بازار گفت: هرچقدر که یک نماد طولانی‌تر بسته بماند، نقدشوندگی آن در بازار کاهش می‌یابد.

وی به نماد “خودرو” اشاره کرد و افزود: با در نظر گرفتن ارزش بالای بازار نماد “خودرو”، کاملاً قابل قبول است که بسیاری از سهامداران به خرید آن تمایل نشان دهند و اکنون با بسته شدن این نماد، دارایی‌های آنها به شکل غیرنقدی در پرتفوی باقی مانده است. به همین خاطر، تعداد زیادی از سهامداران خرد دسترسی آزاد به بخشی از سرمایه خود ندارند و این امر نارضایتی آنها را در پی داشته است.

 

آسیب به اعتماد بازار ناشی از بسته‌ماندن نمادهای بزرگ

 

وی تأکید کرد: در فضایی که نقدشوندگی یکی از ویژگی‌های اصلی آن محسوب می‌شود، بسته ماندن طولانی‌مدت نمادهای بزرگ می‌تواند آسیب‌زا باشد و به اعتماد و رفتار سرمایه‌گذاران لطمه بزند.

پیام الیاس‌کردی به اختلاف‌نظرهای موجود میان شورای رقابت و وزارت صمت در رابطه با سیاست‌های قیمت‌گذاری اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که دولت هیچ تمایلی به کاهش نقش خود در اقتصاد، به ویژه در زمینه قیمت‌گذاری دستوری ندارد.

 

ضرورت کاهش مداخلات دولت در تعیین قیمت‌ها

 

وی اضافه کرد: چالش اصلی در این است که باید به سمت کاهش دخالت دولت در فرآیند قیمت‌گذاری حرکت کنیم، زیرا هرگونه اقدام از جانب وزارت صمت، شورای رقابت یا دیگر نهادها که مانع واقعی شدن قیمت‌ها شود، اشتباه خواهد بود. اقتصاد باید به‌سازوکار بازار واگذار شود و تجربه نشان داده که در نهایت، این مسیر به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود؛ البته به شرط آنکه واردات نیز آزاد گردد.

الیاس‌کردی تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که هزینه‌های ناشی از مداخلات قیمتی دولت از جیب مردم تأمین شود. اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و بازار بر مبنای عرضه و تقاضا تنظیم گردد، شفافیت، رقابت سالم و رضایت مصرف‌کننده به شکل واقعی‌تری تحقق خواهد یافت.

 

نیاز به قیمت‌گذاری بر اساس سازوکار بازار

 

پیام الیاس‌کردی با تأکید بر لزوم تعیین قیمت‌ها بر مبنای سازوکار بازار، تصریح کرد: به اعتقاد من، رویه کنونی در زمینه کنترل و دخالت در تعیین قیمت‌ها وضعیت مطلوبی نیست و باید اجازه داد که قیمت‌ها به‌صورت شفاف و واقعی در بازار شکل بگیرند.

وی ادامه داد: این فرایند در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود؛ به شرط آنکه مصرف‌کننده هم از امکان انتخاب و خرید برخوردار باشد و بتواند هر زمان که بخواهد، بدون محدودیت، اقدام به خرید خودرو کند، چه در شرایط قیمت پایین و چه زمانی که قیمت بالاتر می‌رود. در واقع، تسهیل دسترسی و زدودن موانع خرید، از بندهای اساسی تحقق یک بازار آزاد و کارآمد به شمار می‌رود.

 


بیشتر بخوانید: بازار سرمایه در منگنه بی‌اعتمادی و ریسک سیاسی


 

انتقاد از سیاست‌های محدودکننده صنعت خودرو

 

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه، در ادامه مصاحبه خود با بورس‌نیوز درباره سیاست‌های محدودکننده در صنعت خودرو انتقاد کرد و تأکید کرد: سود نهایی بازار وابسته به رقابت واقعی، به ویژه در میان خودروهای وارداتی با مصرف سوخت پایین و کیفیت بالا است؛ به نحوی که مردم با تعرفه‌های کمتری به گزینه‌های مختلف دسترسی یابند. این موضوع باید با کاهش تدریجی و هدفمند تعرفه‌ها در سال‌های آینده پیگیری شود.

 

عدم تحقق وعده‌های کاهش تعرفه از دهه 80

 

وی با اشاره به این که از دهه 80 قرار بود تعرفه‌ها کاهش یابد و دسترسی مردم به خودرو تسهیل گردد، یادآور شد: متأسفانه این وعده‌ها به مرحله اجرا درنیامده و نتیجه آن، زیان‌های مکرر خودروسازان داخلی طی سال‌های اخیر بوده که هزینه‌های این زیان‌ها در نهایت بر دوش مردم قرار گرفته است.

الیاس‌کردی بیان داشت: فاصله قیمت میان نرخ بازار و قیمت مصرف‌کننده همواره بستر را برای فعالیت واسطه‌گران و دلال‌ها فراهم کرده است. اعتقاد من این است که زمان آن رسیده که واردات خودرو به‌طور کامل آزاد شود و قیمت‌گذاری دستوری به طور کامل از این صنعت حذف گردد. این رویکرد قادر است به تعادل، شفافیت و رقابت واقعی در بازار خودرو منجر شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :

“`

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا