معرفی رسمی جانشین تندر 90 به همراه تصاویر رسمی
پس از مدتها انتظار، شرکت پارس خودرو با عرضه تصاویرو کاتالوگ رسمی سدان P90، سرانجام سکوت خود را شکست و مشخصات نهایی جانشین بومی تندر 90 را فاش کرد. تندر 90 به واسطه دوام فنی فوقالعادهاش، استهلاک پایین و فضای گسترده کابین، به یکی از محبوبترین و مطمئنترین خودروهای اقتصادی در بازار ایران تبدیل شده بود. خروج رنو از ایران، فضای خالی بزرگی در سبد محصولات خودروسازان داخلی ایجاد کردهاست. حال، پارس خودرو به عنوان یکی از زیرمجموعههای گروه خودروسازی سایپا، با پروژه P90 به دنبال احیای این میراث باشکوه با نگاهی به بومیسازی است. مقاله حاضر به آنالیز دقیق و جامع ابعاد مختلف این سدان جدید، از طراحی و مشخصات فنی تا موقعیت آن در بازار پررقابت ایران میپردازد.
طراحی؛ آشنایی در بدنهای نو
در نخستین نگاه، پارس خودرو P90 به وضوح نشاندهنده هویت خود به عنوان نسخهای تکاملیافته از تندر 90 (نسل نخست داچیا لوگان) است. ساختار اصلی بدنه، خطوط جانبی و فرم کلی اتاق بدون تغییر باقی مانده و به یاد طراحی کاربردی و مدرن رنو میاندازد. این انتخاب استراتژیک علاوه بر اینکه هزینههای توسعه و تولید را به حداقل میرساند، بر حفظ ویژگیهای اساسی از جمله سقف بلند و فضای داخلی گسترده تأکید دارد که از عوامل محبوبیت نسل قبلی به شمار میآید.
با این حال، تیم طراحی پارس خودرو سعی کرده با ایجاد تغییراتی در بخشهای جلو و عقب، جلوهای مدرن و متمایز به P90 ببخشد. تغییرات عمده در نمای جلو متمرکز شده است؛ جایی که سپر کاملاً جدید با ورودیهای بزرگتر، چراغهای بازطراحیشده مجهز به روشنایی روز (Daylight) و جلوپنجره نوین، ظاهری تازه و شیک را به آن بخشیدهاند. در نمای عقب هم گرافیک داخلی چراغها دچار تغییر شده و طراحی سپر به گونهای متفاوت است که هماهنگی بیشتری با نمای جلو ایجاد کند.
درون کابین، رویکرد حفظ اصالت با تأکید بر مدرنیزاسیون ادامه دارد. اگرچه داشبورد به طور کلی شبیه به تندر 90 پلاس است، اما با اضافه شدن یک نمایشگر لمسی 7 اینچی در مرکز، فرمان D-Cut (دقیقاً مشابه محصولات جدید سایپا) و تریم داخلی دو رنگ، تلاش شده است تا از سادگی محض نسل قبل فاصله بگیرد. با این حال، کیفیت مواد و طراحی کلی همچنان بر پایه اصول اقتصادی و عملی بودن استوار است و نباید از کابینی لوکس یا انقلابی انتظار داشت. هدف اصلی، ارائه فضایی داخلی کارآمد و آشنا برای مشتریانی است که پایبند به دوام و سادگی هستند.
مشخصات فنی؛ قلب تپنده ME16 و چالشهای پلتفرم
مهمترین تفاوت اساسی P90 با تندر 90 اصلی، در زیر کاپوت آن نهفته است. پارس خودرو برای پیشرانه این سدان، به سراغ موتور شناختهشده ME16 رفته است. این موتور 1.6 لیتری (1587 سیسی) با 16 سوپاپ، نسخه ایرانیشده موتور EC5 متعلق به گروه پژو-سیتروئن به شمار میرود که شباهتهای فنی فراوانی با پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو دارد. این پیشرانه که پیشتر نیز در محصولاتی نظیر شاهین پلاس استفاده شده، میتواند حداکثر توان 111 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و گشتاور 145 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه تولید کند. استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) مصرف سوخت بهینهتر و عملکردی نرمتر را در دورهای مختلف فراهم کرده است. انتقال قدرت در مرحله اول تولید به یک جعبهدنده 5 سرعته دستی سپرده شده است.
شاسی و سیستم تعلیق P90 بر اساس پلتفرم محکم B0 رنو ساخته شده است. سیستم تعلیق جلو مکفرسون و تعلیق عقب نیمهمستقل پیچشی (Torsion Beam)، ترکیبی مورد تأیید است که به دلیل مقاومت بالا در شرایط جادهای ایران، همواره تحسین شده است. اما نکته قابل توجه در کاتالوگ رسمی، استفاده از ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب است. در حالی که ترمزهای جلو دیسکی هستند، انتخاب ترمز کاسهای برای محور عقب در محصولی جدید که در سال 1404 به بازار معرفی خواهد شد، به عنوان یک نقطه ضعف و تصمیمی برای کاهش هزینههای تولید به شمار میرود و ممکن است به عملکرد ترمزگیری در شرایط حساس آسیب برساند.
امکانات و جایگاه در بازار؛ تلاشی برای رقابت در بخش اقتصادی
پارس خودرو در تلاش است تا با اضافه کردن امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، P90 را از نسل قبلی خود متمایز کند و به یک رقیب جدی در بازار خودروهای اقتصادی تبدیل نماید. این خودرو با رعایت الزامات استانداردهای ۸۵گانه، به تجهیزاتی مناسب مجهز شده است. از جمله امکانات کلیدی ایمنی و رفاهی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ایمنی: دو کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی ترمز (BAS)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS).
رفاهی: نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، فرمان کمکی برقی (EPS)، چراغهای روشنایی روز (Daylight)، سیستم روشن شدن خودکار چراغها (Auto Light)، شیشههای دودی عقب و آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی.
با این مجموعه از مشخصات فنی و امکانات، پارس خودرو P90 بهطور مستقیم با سدانهای اقتصادی موجود در بازار ایران نظیر سورن پلاس ایران خودرو و شاهین سایپا به رقابت میپردازد. نقطه قوت اصلی P90، میراث ارزشمند پلتفرم B0، شامل دوام، فضای جادار کابین و صندوق عقب و قابلیت اطمینان فنی است که به یک پیشرانه مدرنتر پیوند خورده است. با این حال، طراحی ظاهری و داخلی که هنوز نشانههایی از یک خودرو متعلق به دو دهه پیش را حفظ کرده، ممکن است بزرگترین چالش آن در مواجهه با رقبایی با طراحیهای بهروزتر باشد. موفقیت نهایی این خودرو بیش از هر چیز به دو عامل مهم بستگی خواهد داشت: اول، حفظ کیفیت مونتاژ و دوام فنی در سطح استانداردهای تندر 90 اصلی و دوم، قیمتگذاری هوشمندانه و رقابتی پارس خودرو در زمان عرضه نهایی به بازار.