ثبت رسمی پلاک برای ERX5 پلاگین‌هیبرید توسط پارس‌خودرو؛ آغاز عرضه کراس‌اوور هیبرید جدید در بازار ایران

پارس‌خودرو، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه سایپا، نخستین نسخه از کراس‌اور پلاگین‌هیبرید رووی ERX5 را پس از طی مراحل قانونی پلاک‌گذاری به ثبت رساند. این خودرو به زودی به مشتریان عرضه خواهد شد و نشانه‌ای از نوآوری در راستای گسترش تنوع محصولات هیبریدی داخلی به شمار می‌آید.

مشخصات فنی و فناوری هیبرید

رووی ERX5 از تکنولوژی هیبریدی گروه فولکس‌واگن بهره‌مند است و در کارخانه سایک موتور چین تولید می‌شود. پیشرانه بنزینی آن یک موتور توربوشارژ با ظرفیت ۱.۵ لیتر است که قادر به ایجاد ۱۸۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌باشد. همچنین موتور الکتریکی قادر به تولید توان ۱۸۰ کیلووات (که معادل ۲۴۲ اسب‌بخار در برخی منابع ثبت شده) و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

سیستم انتقال نیرو در این خودرو شامل یک جعبه‌دنده ۱۰ سرعته AMT است و مجموع قدرت ترکیبی آن در حدود ۲۴۵ اسب‌بخار و گشتاور کل تقریباً ۵۷۰ نیوتن‌متر برآورد شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تقریباً ۳.۳ لیتر در هر صد کیلومتر محسوب می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود ۸ ثانیه تخمین زده شده و حداکثر سرعت آن حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان می‌گردد.

توضیحات عکس

امکانات رفاهی، ایمنی و طراحی

این کراس‌اور پلاگین‌هیبریدی از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی پیشرفته‌ای برخوردار است که آن را در رده رقبا قرار می‌دهد:

  • سانروف پانوراما و نمایشگر لمسی ۲۷ اینچی 4K
  • کروز کنترل تطبیقی، فرمان برقی D‑TYPE و استارت دکمه‌ای
  • ۶ کیسه هوای ایمنی، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سیستم کمک‌رانندگی سطح L2 (حفظ خطوط، هشدار تصادف و حفظ مسیر)
  • سیستم بازیابی انرژی، تهویه اتوماتیک، صندلی‌های گرم‌کن و ایزوفیکس
  • دوربین دید عقب، رادار پارک جلو و عقب، TPMS
  • طراحی داخلی با نمایشگر پیوسته، نورپردازی LED و دستگیره‌های مخفی

ظاهر ظاهری این خودرو با جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های LED باریک و رینگ‌های اسپرت ۱۹ یا ۲۰ اینچی تزیین شده است. همچنین کابین آن به واسطه طراحی مدرن و مشابه کراس‌اورهای لوکس دیگر، جذابیت خاصی دارد.

روند فروش و طرح‌های پرداخت

مرحله اول عرضه رووی ERX5 از اسفند ماه سال گذشته از طریق سیستم جامع واردات خودرو شروع به کار کرد و با استقبال اولیه فعالان بازار روبرو شد. قیمت پایه آن در اسفند ۱۴۰۳ معادل ۱٫۷۸۷ میلیارد تومان تعیین گردید و ثبت‌نام اولیه برای حدود ۵۰۰۰ دستگاه صورت گرفت که برنامه واگذاری آن از نیمه دوم سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

رووی ERX5

جایگاه در بازار و مقایسه با رقبا

رووی ERX5 به عنوان نخستین پلاگین‌هیبرید وارداتی در کلاس کراس‌اور در بازار ایران شناخته می‌شود و در برابر رقبای چینی همچون BYD Song Plus DM و ام‌جی HS PHEV قرار می‌گیرد. با توجه به امکانات پیشرفته‌تر، محدوده حرکتی قابل‌قبول و شتاب مناسب، از نظر فنی در موقعیت بالاتر یا رقابتی‌تر قرار دارد.

اما اعتبار بازار و تجربه پارس‌خودرو در زمینه واردات خودروهای خارجی—به همراه سیاست‌ها و خدمات پس از فروش—می‌تواند تأثیر بسزایی در موفقیت این محصول داشته باشد. مسائل مشابهی در گذشته با محصولاتی همچون زوتی DL5 مشاهده شده و کارشناسان نسبت به احتمال تکرار این شرایط نگرانی‌هایی دارند.

جمع‌بندی:

ورود رووی ERX5 پلاگین‌هیبرید به بازار ایران، حرکتی کلیدی در مسیر گسترش تنوع محصولات هیبریدی و پیشرفته در کشور به شمار می‌رود. ویژگی‌های فنی و امکانات رفاهی این خودرو آن را در چارچوب رقابتی و به‌روز بازار قرار می‌دهد. با این حال، تجربه در واردات، سطح خدمات پس از فروش و شرایط تجاری پارس‌خودرو می‌تواند تعیین‌کننده موفقیت یا تکرار تجارب ناموفق قبلی باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا