تویوتا Aygo X هیبریدی معرفی شد؛ انتخابی اقتصادی و مناسب برای استفاده در شهر و واردات به ایران
تویوتا Aygo X؛ بازگشت قدرتمند در قالب یک هیبرید جمعوجور
در سال ۲۰۰۵، تویوتا با رونمایی از Aygo قدم به عرصه خودروهای شهری کوچک در اروپا گذاشت؛ مدلی با صرفه که به خاطر طراحی فشرده و مصرف سوخت اندک، با استقبال خوبی مواجه شد. اما بهدنبال تغییرات در سلیقه مشتریان، تولید Aygo در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید. با این حال، تویوتا با ارائه یک نسخه بازطراحیشده به نام Aygo X، به احیای این کلاس با رویکردی نوین اقدام کرده است؛ خودرویی که اکنون با گذشت سه سال از ورودش به بازار، یک تغییر بزرگ را به همراه دارد: نسخه کاملاً هیبریدی.
نخستین هیبرید کلاس A در اروپا با کمترین آلایندگی
مدل جدید تویوتا Aygo X که تحت عنوان «Toyota Aygo X Hybrid» معرفی شده، به عنوان نخستین خودروی هیبریدی کامل در کلاس A بازار اروپا شناخته میشود. بر اساس اعلام تویوتا، این خودرو کمترین میزان انتشار CO2 را در میان تمامی خودروهای غیر برقی بازار دارد: تنها ۸۶ گرم در هر کیلومتر، مطابق با استاندارد WLTP.
این دستاورد به سبب استفاده از قوای محرکه هیبریدی مشابه با مدلهای Yaris و Yaris Cross محقق شده است. پیشرانه قدیمی ۱.۰ لیتری Aygo اکنون به یک موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر خطی ارتقاء یافته که با سیستم هیبریدی و باتریهای جدید مکمل شده است.
افزایش قدرت، شتاب بهتر
با بهبود پیشرانه، قدرت خروجی Aygo X Hybrid به ۱۱۶ اسب بخار رسیده است، که این نشاندهنده افزایش ۴۴ اسب بخاری نسبت به نسخه پیشین میباشد. این موضوع به کاهش زمان شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو به زیر ۱۰ ثانیه انجامیده است؛ رقمی قابل توجه در بین خودروهای شهری.
طراحی مجدد برای حفظ ابعاد و فضای داخلی
یکی از چالشهای اصلی تویوتا هنگام ساخت نسخه هیبریدی Aygo X، حفظ ابعاد کوچک و فضای بار (۲۳۱ لیتر) بود. برای غلبه بر این مشکل، مهندسان تویوتا برای نخستین بار از چیدمان طولی باتریها در زیر خودرو، درست در زیر صندلیهای عقب بهره بردند؛ روشی که برخلاف طراحی موازی معمول در سایر خودروهای هیبریدی تویوتا، فضای بیشتری را در کابین و بار توجیه میکند و به کاهش مرکز ثقل و افزایش سختی شاسی نیز کمک مینماید.
تغییرات ظاهری و داخلی
اصلاحات فنی Aygo X Hybrid با بهروزرسانیهای ظاهری همراه شده است. سپر جلو، چراغهای جلو، کاپوت و جلوپنجره به طراحی جدید تزئین شدهاند. یکی از تغییرات بارز در بدنه، افزایش طول جلو به میزان ۷۶ میلیمتر برای جای دادن سیستم هیبریدی است.
در داخل کابین، یک نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی جدید، پنل کنترل سیستم تهویه با طراحی نوین، ترمز پارک برقی، دو درگاه USB-C و شارژر بیسیم برای تلفن همراه به استانداردها افزوده شدهاند.
افزایش ایمنی با پکیج Toyota Safety Sense
تویوتا Aygo X Hybrid با مجموعهای از سیستمهای کمکراننده که تحت عنوان Toyota Safety Sense شناخته میشوند، تجهیز شده است. این سیستمها شامل دستگاه پیشگیری از برخورد، حفظ خودرو در مسیر، شناسایی تابلوهای جادهای و توقف اضطراری راننده میباشند. این امکانات همچنین از طریق بهروزرسانی OTA قابل ارتقاء هستند.
معرفی نسخه GR Sport برای اولین بار
بهطور ویژه، برای اولین بار یک نسخه GR Sport نیز برای Aygo X به عرضه میرسد. این مدل بهویژه با الهام از خودروهای مسابقهای تیم Gazoo Racing طراحی شده و با جلوپنجره اختصاصی با طرح G، رینگهای منحصر به فرد GR Sport و رنگ بدن دو رنگ زرد خردلی شناخته میشود. در فضای داخلی نیز ترکیب رنگهای مشکی و خاکستری به همراه لوگوهای GR مشاهده میگردد. همچنین تنظیمات ویژهای برای سیستم تعلیق و فرمان در نظر گرفته شده است.
تولید در اروپا، قیمتگذاری هنوز نامشخص
تویوتا Aygo X Hybrid بهطور کامل در اروپا طراحی و تولید خواهد شد. اگرچه قیمت دقیق این مدل هنوز مشخص نشده است، اما تویوتا تاکید کرده که Aygo X همچنان بهعنوان اقتصادیترین محصول این برند در بازار اروپا باقی خواهد ماند. برای مقایسه، نسخه فعلی Aygo X در بازار با قیمتی بیش از ۱۸ هزار یورو (تقریباً ۲۰٬۵۰۰ دلار) معرفی شده است.
عرضه تا پایان سال با انتخابهای متنوع
تویوتا Aygo X Hybrid تا پایان سال جاری میلادی در چندین تیپ مختلف به بازار اروپا معرفی خواهد شد. مشتریان امکان انتخاب از میان رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی، رنگهای متنوع دو رنگ و حتی سقف پارچهای را خواهند داشت. این مدل، با وجود ابعاد کوچک خود، بهدنبال ایفای نقش یک کراساوور شهری مدرن، اقتصادی و مجهز برای کاربران شهرنشین است.