جایگاهداران CNG منتظر تصویب افزایش حق الزحمه هستند

حمیدرضا سهرابی با اشاره به اینکه طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۹، تعیین حق‌العمل برای جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی به یک کارگروه متشکل از سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت نفت واگذار شده است، بیان کرد: این کارگروه هر ساله با در نظر گرفتن هزینه‌های جاری، حق‌العمل عادلانه‌ای را محاسبه کرده و به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال می‌نماید. سپس کمیسیون اقتصادی پس از ارزیابی، آن را برای تصویب به هیئت وزیران ارائه می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد: وی در خصوص چگونگی محاسبه مبلغ ریالی حق‌العمل بیان داشت: میزان پرداختی بسته به نوع جایگاه متغیر است؛ به‌طور مثال، جایگاه‌های تحت نظارت شهرداری‌ها، جایگاه‌های خصوصی با تجهیزات رایگان و همچنین جایگاه‌های کاملاً خصوصی در کلان‌شهرها و شهرهای کوچک هر یک مبلغ متفاوتی را دریافت می‌کنند. اما به‌طور میانگین، اکنون رقم تقریبی ۷۸۰ تومان به ازای هر مترمکعب در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و میانگین در سال گذشته حدود ۶۱۲ تومان بوده است.

سخنگوی انجمن سی‌ان‌جی کشور با تأکید بر اینکه این ارقام شامل مالیات بر ارزش‌افزوده نیز می‌شود، افزود: ۱۰ درصد از مبلغ پرداختی باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت گردد. این محاسبات در کمیسیون‌های اقتصادی دولت بررسی و تایید شده و ۷۰ درصد آن به تأیید نهادهای ناظر رسیده است و از نظر قانونی نیز معتبر می‌باشد، بنابراین تنها درخواستی از سوی ما نیست.

سهرابی همچنین به ظرفیت واقعی و میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تأمین روزانه سی‌ان‌جی حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون مترمکعب است، اما در سال ۱۴۰۲ این رقم تنها ۲۳ میلیون مترمکعب در روز بوده و هم‌اکنون به حدود ۱۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی دلایل کاهش مصرف سی‌ان‌جی را متنوع دانسته و توضیح داد: یکی از عوامل اصلی، فاصله قیمتی ناکافی بین بنزین و سی‌ان‌جی می‌باشد. همچنین تولید خودروهای دوگانه‌سوز که باید مسئولیت آن برعهده خودروسازان باشد، در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است. هرچند در یکی دو سال گذشته اقداماتی برای احیای این روند انجام شده، اما هنوز کافی نیست.

سخنگوی انجمن سی‌ان‌جی کشور به مشکلات بنیادین جایگاه‌های سی‌ان‌جی پرداخته و خاطرنشان کرد: در بسیاری از این جایگاه‌ها با قطع برق مواجه هستیم که این مشکل به‌طور مستقیم بر کاهش عرضه تأثیر می‌گذارد.

سهرابی در پایان بر لزوم توجه مسئولان به مسئله حق‌العمل اشاره کرد و گفت: این موضوع سال‌هاست که مورد غفلت واقع شده و ادامه این روند، آینده سی‌ان‌جی در کشور را تهدید می‌کند. در شرایط فعلی که شاهد ناترازی در بنزین هستیم، تنها راه‌حل عملیاتی برای جبران این موضوع، افزایش استفاده از سی‌ان‌جی است؛ اما برای این اقدام، نیازمند توجه فوری و جدی دولت هستیم.

۲۱۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا