وزارت نفت، تصمیم خود در خصوص قیمت بنزین را اعلام کرد/ اظهارات معاون وزیر نفت درباره قیمت بنزین چیست؟
براساس گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که در روزهای گذشته شایعاتی درباره احتمال سهنرخی شدن قیمت بنزین در فضای مجازی و برخی منابع خبری مطرح شده بود، معاون وزیر نفت در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ بهطور قاطع اعلام کرد: «فعلاً هیچ گزینهای برای سه نرخی شدن قیمت بنزین روی میز نیست و در حال حاضر برنامهای در این زمینه نداریم.»
به نقل از اقتصادآنلاین، این اظهارنظر رسمی نشاندهنده تأکید مجدد بر تکذیبهای پیشین از سوی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس است؛ پیشتر نیز بارها اظهارات مشابهی شنیده شده که هرگونه حدس و گمان درباره افزایش قیمت بنزین یا تغییر به نظام سهنرخی تنها بر پایۀ شایعات بوده است.
قیمت بنزین در سال ۱۴۰۴ چه مقدار است؟
آخرین بار قیمت بنزین در ایران در آبانماه ۱۳۹۸ افزایش یافت، زمانی که نظام دو نرخی بهطور رسمی به مرحله اجرا درآمد:
نرخ یارانهای: ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر (حداکثر ۶۰ لیتر در ماه برای هر خودرو شخصی)
نرخ آزاد: ۳۰۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین مازاد بر سهمیه
از آن زمان تاکنون، با وجود تورم و افزایش قابلتوجه قیمت کالاهای اساسی، این نرخها ثابت باقی ماندهاند. اگرچه شایعاتی درباره تغییرات یا افزوده شدن نرخ سوم (سه نرخی شدن) به گوش رسیده، اما همواره این موارد از سوی مسئولان رد شده و دولت چهاردهم اطمینان داده که مردم در خصوص افزایش قیمت بنزین غافلگیر نخواهند شد.
سه نرخی شدن بنزین به چه معناست؟
مدل «سه نرخی» به معرفی بنزین در سه سطح قیمتی متفاوت اشاره دارد:
۱. نرخ یارانهای: برای مصرف پایه هر خانوار یا خودرو در نظر گرفته شده که در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین یارانهای ۱۵۰۰ تومان است. هدف این نرخ، کمک به اقشار کمدرآمد جامعه است.
۲. نرخ نیمهآزاد یا نرخ دوم: برای مصرفی که فراتر از سهمیه پایه است، اما همچنان در محدوده مصرف منطقی محسوب میشود. این نرخ میتواند بین نرخ یارانهای و نرخ آزاد متغیر باشد. در حال حاضر قیمت بنزین نیمه آزاد ۳۰۰۰ تومان برای هر لیتر است.
۳. نرخ آزاد یا نرخ سوم: این نرخ با محدودیت خاصی ارائه نمیشود و معادل قیمتی بالاتر از نرخ نیمه آزاد است. این نرخ خاص برای مصرفکنندگان با حجم مصرف زیاد، تجاریها یا افرادی است که سهمیه دریافت نمیکنند یا از کارت سوخت خود استفاده نمیکنند.
هدف اصلی از طراحی چنین ساختاری، مدیریت مصرف سوخت، مبارزه با قاچاق، هدفمند کردن یارانهها و همچنین تفکیک بهتر میان مصرف ضروری و مصرف لوکس است. با این حال، اجرای این مدل به زیرساختهای اطلاعاتی، سیستمهای نظارتی و سطح بالایی از اعتماد عمومی نیاز دارد؛ در غیر این صورت، این مدل میتواند به فساد، رانت یا نارضایتی عمومی منجر شود.
در نهایت، با تأیید مجدد وزارت نفت، به نظر میرسد که در حال حاضر دولت قصدی برای سهنرخی کردن بنزین یا افزایش قیمت بنزین سهمیهای ندارد.
۲۲۳۲۲۵