بدترکیب ترین خودروهایی که تاکنون منصوری تیون کرده است
12 بهمن 1403 ساعت 18:20
در این مطلب به معرفی نامتعارف ترین و بدترکیب ترین خودروهای تیون شده توسط شرکت مشهور منصوری (Mansory) میپردازیم.
شرکت منصوری، نامی آشنا در دنیای تیونینگ خودروهای لوکس، سفری پرفراز و نشیب را از سال ۱۹۸۹ تا به امروز پشت سر گذاشته است. این شرکت که توسط کوروش منصوری تاسیس شده است، در ابتدا به عنوان یک ارائه دهنده خدمات مهندسی و تامین قطعات برای شرکتهای تیونینگ فعالیت میکرد. در میانه دهه ۱۹۹۰ این شرکت به مونیخ در آلمان، نقل مکان کرد و تمرکز خود را بر تیونینگ و توسعه مدلهای خاص خودروهای لوکس از برندهایی چون رولزرویس، بنتلی، استون مارتین و فراری معطوف نمود.
به تازگی، رونمایی از پوروسانگوئه منصوری، جنجال زیادی به پا کرده و بسیاری آن را زشتترین محصول این شرکت تا به امروز میدانند. به همین منظور قصد داریم تا در این بخش از اخبار خودرو به ده مورد بدترکیب ترین خودروهایی که تاکنون منصوری تیون کرده است نگاهی بیندازیم.
معرفی 10 مورد از بدترکیب ترین خودروهای تیون شده توسط منصوری
تاسیس اولین کارخانه تولیدی منصوری در سال ۲۰۰۱، نقطه عطفی در تاریخ این شرکت بود. این امر به منصوری اجازه داد تا به طور مستقل قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای تیونینگ خودروهای سفارشی خود را تولید کند و به استقلال بیشتری دست یابد. امروزه منصوری به یک بازیگر جهانی در صنعت تیونینگ تبدیل شده است.
استفاده از رنگهای روشن و درخشان، اضافه کردن قطعات آیرودینامیکی فراوان و به کارگیری گسترده فیبر کربن از ویژگیهای بارز سبک منصوری به شمار میرود. با این حال این سبک جسورانه و خاص، همیشه مورد پسند همه قرار نگرفته است. در ادامه با بررسی این محصولات به سبک تیون منصوری و انتقادات وارده بر آن خواهیم پرداخت.
1. فراری 488 Mock-FXXK
رقابت در دنیای تیونینگ خودروهای لوکس گاهی فراتر از صرف طراحی و مهندسی میرود. یکی از این موارد، مناقشه میان فراری و شرکت منصوری بر سر یک کیت بدنه سفارشیسازی شده برای مدل ۴۸۸ است. این کیت با قیمت حدودی ۲۰۰ هزار دلار شباهت بسیار زیادی به نسخه انحصاری و 2 میلیون و 600 هزار دلاری FXXK (بر پایه لافراری) داشت. این شباهت تا حدی بود که فراری را به شدت خشمگین کرد.
به نظر میرسید منصوری با این کیت، بهطور غیرقانونی از طراحی FXXK استفاده کرده و به حقوق معنوی و انحصاری فراری تجاوز نموده است. فراری، با اعتراض به این اقدام و با استناد به نقض حق مالکیت معنوی، علیه منصوری اقامه دعوی کرد و در نهایت به پیروزی فراری انجامید.
2. بنتلی بنتایگا Feroza
شرکت تیونینگ منصوری نسخههای متعددی از بنتلی بنتایگا تیون شده را ارائه داده است. اما یکی از این نسخهها، به نام “Feroza” به دلیل رنگ فیروزهای درخشان خود از دیگر نسخهها متمایز میشود. این رنگ غیرمنتظره و جسورانه تقریباً تمام بدنهی خودرو را فرا گرفته است. تنها کاپوت خودرو ذکر شده از فیبر کربن بافتهشده منصوری ساخته شده و ظاهری متضاد اما هماهنگ با بدنهی فیروزهای دارد.
این تم رنگی جسورانه به فضای داخلی خودرو نیز کشیده شده است. ترکیب فیروزهای و فیبر کربن در کابین، یک فضای لوکس اما با ظاهری غیرعادی و تا حدی بحثبرانگیز خلق کرده است. این خودرو نمونهی بارزی از سبک طراحی جسورانه و گاهی بحثبرانگیز منصوری است. Feroza نشان میدهد که منصوری مایل به شکستن قواعد سنتی طراحی و استفاده از رنگهای غیرمنتظره است.
3. بوگاتی شیرون Centuria
بوگاتی شیرون، به عنوان یکی از زیباترین و گرانترین خودروهای جهان شناخته میشود. اما منصوری با تیون تصمیم گرفت با پروژه “Centuria” مرزهای شخصیسازی این خودروی افسانهای را به چالش بکشد. نتیجهی این چالش نسخهای از شیرون با استفادهی گستردهی فیبر کربن است. پکیج Centuria شامل مجموعهای از بهروزرسانیهای بدنه است که هدف آنها، بهبود آیرودینامیک و زیبایی شناختی خودرو بوده است.
این بهروزرسانیها، شامل یک اسپویلر عقب جدید، رکابهای جانبی، یک دیفیوزر ارتقا یافته و رینگهای آلیاژی جدید میشود. اما یکی از تغییرات بحث برانگیزتر، در بخش عقب خودرو بهوجود آمده است. یک سیستم اگزوز دایرهای جدید که به چهار بخش تقسیم شده و یکی از جوانب بحث برانگیز پروژه Centuria است. در حالی که برخی آن را نوآورانه و جالب میدانند، دیگران بر این باورند که این طراحی به زیبایی و هارمونی کلی شیرون اضافه نکرده و حتی باعث زشتی آن شده است.
4. مرسدس بنز اسالاس Cormeum
مرسدس بنز SLS AMG با طراحی کلاسیک و قدرتمند خود، شاهکاری از سوی این کمپانی آلمانی محسوب میشود. اما منصوری، با تیون “Cormeum” این نماد را به چالش کشیده و آن را به موضوعی بحثبرانگیز تبدیل کرده است. این پروژه SLS AMG را به یک هیولای پر سر و صدا و پوشیده از فیبر کربن تبدیل میکند. نتایج این تبدیل به شدت مورد بحث و بررسی است.
تغییرات بزرگ عمدتاً در بخش جلو خودرو مرکز داشته است. سپر جدید، بهطور قابل توجهی عریضتر از مدل فابریک است. این عریضشدن باعث شده که خودرو ظاهری خشنتر و حتی تهدیدآمیز پیدا کند. استفاده فراوان از فیبر کربن نیز به این ظاهر خشن و تا حدودی ناهمگون اضافه کرده است.
5. فراری F12 استالونه
فراری F12، با طراحی کلاسیک و زیبای ایتالیایی خود، همواره مورد تحسین بوده است. اما منصوری، با کیت سفارشیسازی خود با نام “استالونه” این خودرو جذاب را به چالش کشیده است. F12 استاندارد، تجسمی از ظرافت و وقار خودروهای اسپرت است اما استالونه درست بهعنوان نقطه مقابل آن عمل میکند: پر سر و صدا، تهاجمی و با تغییراتی که کاملاً چهره خودرو را دگرگون کرده است.
در گجت نیوز بخوانید:
شاهکارترین خودروهای منصوری، تیونر مشهور ایرانی
این تضاد، بحثهای بسیاری را در میان علاقهمندان به فراری و دنیای خودرو برانگیخته است. تغییرات استالونه، به ویژه در قسمت جلو خودرو، بسیار چشمگیر است. این تغییرات، به F12 ظاهری کاملاً متفاوت بخشیده و آن را از یک خودروی اسپرت خوشچهره به یک ماشین تهاجمی تبدیل کرده است. این دگرگونی، با افزودن رکابهای جانبی جدید، یک دیفیوزر جدید در عقب، پنلهای فیبر کربنی و رینگهای آلیاژی بزرگ تکمیل میشود.
6. لامبورگینی وناتوس اوروس
اولین شاسی بلند گاو خشمگین ایتالیاییها یعنی لامبورگینی اوروس، با طراحی جسورانه و قدرتمند خود توجهها را به خود جلب میکند. اما منصوری، با نسخهی “وناتوس” و نسخهی بهروز شده آن با نام وناتوس S، مرزهای جسارت را در طراحی اوروس به چالش کشیده است. نتیجه، خودرویی است که از جسارت به سمت تهاجم افراطی گام برداشته است. نسخهی وناتوس، با ترکیب رنگهای روشن و فیبر کربن، ظاهری خاص و تا حدودی بحث برانگیز ایجاد کرده است.
اضافه شدن بالهها و یک بال عقب بزرگ، سبب افزایش قابلیتهای آیرودینامیکی اوروس شده است. بهعبارتی دیگر، منصوری بهجای آنکه بهدنبال زیبایی و هماهنگی باشد به سمت افزایش عملکرد رفته است، حتی اگر این کار با بهخطر انداختن زیبایی شناختی خودرو همراه باشد. نسخهی وناتوس S، سه سال بعد از نسخهی اولیه با افزودن عناصر جدید آیرودینامیکی و زیباییشناختی به بازار آمده است.
7. پورشه کاین Chopster
پورشه کاین با طراحی نسبتا متعادل خود، خودرویی است که معمولا با کلمه «عجیب و غریب» توصیف نمیشود. اما Mansory با کیت Chopster، این مفهوم را کاملا دگرگون کرده است. این تیون عجیب از منصوری نه تنها بهطور چشمگیری حجیمتر از نسخهی اصلی بهنظر میرسد، بلکه هویت خود را کاملا از دست داده و به یک موجود جدید و غیرقابل تشخیص تبدیل شده است.
تغییرات چشمگیر در قسمت جلو خودرو، نشان دهنده شیوه طراحی نامتعادل منصوری در این پروژه است. کیت بدنه Chopster با استفاده گسترده از فیبر کربن، کاین را به موجود کاملا جدیدی تبدیل کرده است. این استفاده گسترده از فیبر کربن، فقط به خارج خودرو محدود نمیشود. منصوری از فیبر کربن در فضای داخلی خودرو نیز استفاده زیادی کرده است، که احتمالا تجربهای کاملا خاص و به دور از لوکس بودن نسخه اصلی پورشه کاین به وجود آورده است.
8. مرسدس بنز AMG G63 گرونوس 6×6
این نسخه از مرسدس بنز G63، فراتر از یک خودروی شخصیسازی شده است. تبدیل این شاسیبلند قدرتمند به یک پیکاپ دو کابین، با درهای خودکشی عقب، از همان ابتدا توجهها را به خود جلب میکند. ترکیب رنگ سفید بدنه با فضای داخلی فیروزهای رنگ، در کنار استفادهی گسترده از فیبر کربن شخصیسازی شده، نمای بسیار منحصربفردی به خودرو بخشیده اما این ظاهر منتقدین زیادی نیز داشته است.
این ترکیب رنگها و مواد، نه تنها جذاب و دیدنی است، بلکه شخصیت خاص و منحصر به فرد این خودرو را نیز برجسته میکند. اما این شخصیسازی، فقط به ظاهر خودرو محدود نمیشود. ارتقای موتور V8 با استفاده از یک توربوشارژر جدید، بهعلاوهی ارتقای قطعاتی مانند اگزوز و پمپهای سوخت، توان خروجی خودرو را بهطور قابل توجهی افزایش داده است. این نشان دهندهی توجه به جزئیات و تمرکز بر عملکرد در کنار ظاهر است.
9. فراری SF90 استراداله
فراری SF90 استراداله، به عنوان یک ابرخودرو هیبریدی همواره نمادی از نوآوری و عملکرد بالا بوده است. اما منصوری با نسخه F9XX، این خودرو را به سطح جدیدی از تهاجم و قدرت ارتقا داده است. این هایپرکار با ترکیبی از طراحی جسورانه، رنگبندی خاص و ارتقای چشمگیر قدرت، چشم انداز تواناییهای منصوری در زمینه شخصیسازی خودروهای لوکس است.
چرخهای بازطراحیشده و رنگبندی تمام مشکی با خطوط زرد، ظاهری تهاجمی و چشمگیر به F9XX بخشیده است. ورودیهای هوای اضافی و طراحی بدنه با خطوط تند و تیز، بر ویژگیهای اسپرت و دینامیک این خودرو تاکید میکند. فضای داخلی نیز، با تودوزی مشکی و زرد و ادوات فیبر کربنی در سراسر آن، هماهنگی کاملی با طراحی خارجی دارد و حس قدرت و لوکس بودن را به سرنشینان القا میکند.
اما تغییرات F9XX فقط محدود به ظاهر آن نیست. مهندسان منصوری با ارتقای موتور ICE (موتور احتراق داخلی) و بدون ایجاد تغییر در پیشرانه برقی، توان خروجی خودرو را به 1100 اسب بخار رساندهاند. همچنین، شاسی خودرو به گونهای تنظیم شده است تا بتواند این مقدار قدرت را به خوبی مدیریت کند. با این حال از دید رسانههای خارجی این خودرو جزو بدترکیب ترین پروژه های تیون منصوری است.
10. فورد جی تی Le Mansory
فورد GT، به عنوان یک سوپر اسپرت نمادین، همواره جایگاه ویژهای در دنیای خودرو داشته است. اما منصوری، با نسخه Le Mansory، این خودرو را به تجربهای کاملاً جدید و منحصر به فرد تبدیل کرده است. با استفاده از کیت بدنه فیبر کربنی و بهبود آیرودینامیک، منصوری خودرویی را خلق کرده که اگرچه رگههایی از فورد جی تی اصلی را در خود دارد، اما برای افراد آشنا با فورد GT نیز، تشخیص سریع این خودرو به عنوان نسخه اصلی، دشوار است.
کیت بدنه Le Mansory، با استفاده گسترده از فیبر کربن، نه تنها وزن خودرو را کاهش داده، بلکه طراحی ظاهری آن را نیز به طور چشمگیری تغییر داده است. خطوط تند و تیز و ورودیهای هوای بزرگ، ظاهر تهاجمی و قدرتمندی به خودرو بخشیده است. فورد GT Le Mansory، با قیمت 2.1 میلیون دلار عرضه شده است؛ اما به واسطه همین قیمت بالا و ارزش خرید پایین جزو محصولات شکست خورده منصوری محسوب میشود.