تاکید و وعده ۲ وزیر درباره راهآهن چابهار – زاهدان
با تاکیدات وزرای راه و اقتصاد مبنی بر تسریع در اجرای ساخت خط آهن چابهار – زاهدان و وعده داده شده در این راستا قرار است این پروژه تا سال آینده نهایی شود.
به گزارش ایسنا، پروژه ساخت خط ریلی چابهار – زاهدان سال ۱۳۹۲ با هدف ایجاد کریدور شمال_ جنوب در شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و رشد و توسعه اقتصادی منطقه از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی کلید خورد.
این پروژه ۱۱ ساله که اجرای آن می تواند بسترهای مناسبی برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه به همراه داشته باشد و دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش را به شبکه ریلی تسهیل کند به طول ۶۳۴ کیلومتر بوده که در حال حاضر بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از ۴۵۰ کیلومتر می رسد پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصدی دارد.
اهمیت این پروژه ریلی در توسعه سواحل مکران و رشد اقتصادی منطقه که در راستای نیل به اهداف کلان تر یعنی سیاست های توسعه دریا محور است به حدی است که فرزانه صادق_ وزیر راه وشهرسازی بر تسریع در اجرای عملیات ساخت و ارائه برنامه زمانبندی و برآوردهای مالی پروژه تاکید کرده است تا این وزارتخانه بتواند برای تامین مالی آن با رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه مکاتبات لازم را انجام دهد.
اخیر نیز وزیر امور اقتصاد و دارایی از عزم جدی دولت برای توسعه منطقه چابهار خبر داده و گفته که طرح ارتباط چابهار به زاهدان تا سال آینده نهایی می شود.
حال باید دید که عزم دولت چهاردهم و کابینه آن برای تکمیل پروژه ۱.۵میلیارد دلاری خط آهن چابهار – زاهدان که تا کنون ۱۷ همت برای آن هزینه شده و همچنین توسعه سواحل مکران و رونق آن منطقه وعده های داده شده برای اتمام این طرح محقق می شود؟
انتهای پیام