ماجرای عجیب تولید و فروش سورن ایران خودرو در کشور چین!

شاید ندانید، اما نزدیک به ۲۰ سال پیش ایران خودرو اقدام به تولید و فروش سمند سورن در کشور چین کرد و شکست خورد؛ اما ماجرا چیست؟

در سال ۲۰۰۶ (حدود سال ۱۳۸۵)، خودروسازی ایران خودرو تلاش کرد تا وارد بازار خودرو چین شود، اما در این مسیر با شکست مواجه شد. آن‌ها از دو طریق وارد چین شدند: با یک نسخه محلی‌سازی‌شده از سدان سمند سورن و با سدان پژو ۲۰۶ SD.

در اوایل سال ۲۰۰۵، ایران خودرو با یک شرکت چینی به نام یانگمن لوتوس اتومبیل مستقر در استان گویژو چین، توافقنامه‌ای برای تشکیل یک شرکت مشترک امضا کرد. در آن زمان یانگمن فعالیت‌های گسترده‌ای داشت. آن‌ها با شرکت لوتوس کارز توافق‌نامه رسمی داشتند تا خودروهای لوتوس ساخت بریتانیا را در چین توزیع کنند.

ایران خودرو چین

بر اساس این توافقنامه، آن‌ها حق استفاده از نام چینی لوتوس را دریافت کردند و حق تولید خودروهای اقتصادی ساخت چین را تحت برند لوتوس داشتند. شرکت لوتوس کارز آن زمان متعلق به پروتون هولدینگ مالزی بود. در همان زمان، یانگمن مالک برند Yunqu نیز شد که به دلیل مشارکت قبلی خود با سوبارو مشهور بود.

درست زمانی که ایران خودرو وارد عمل شد، یانگمن به‌دنبال یک شریک با بودجه مناسب برای آغاز پروژه لوتوس بود؛ اما ظاهرا یانگمن، ایران خودرو را به‌عنوان شریک مورد نیاز خود نمی‌دید.

چینی‌ها هیچ فرصت کسب درآمدی را از دست نمی‌دهند

هیچ شرکت چینی فرصتی را برای کسب درآمد از دست نمی‌دهد؛ بنابراین، آن‌ها ایران خودرو را متقاعد کردند تا یک شرکت مشترک با برند Yunqu تشکیل دهند که مدت‌ها بود مدل جدیدی نداشت. یانگمن ۷۰ درصد سهام را در اختیار داشت، در حالی که ایران خودرو تنها ۳۰ درصد سهام را دریافت کرد. این معامله‌ای خوب برای طرف ایرانی نبود، زیرا اکثر شرکت‌های مشترک خارجی-چینی دارای مالکیت ۵۰-۵۰ درصد بودند.

فروش و تولید سمند سورن در چین

شرکت‌ها توافق کردند که اولین مدل آن‌ها یک نوع چینی از خودرو سمند ایران خودرو باشد. سدانی که در ابتدا براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده بود.

جالب اینجاست که دو شرکت مستقر در ایران و چین تصمیم گرفتند نسخه به‌روز شده سمند، یعنی سمند سورن را انتخاب کنند که در آن زمان هنوز در ایران در حال توسعه بود و تا سال ۲۰۰۷ (سال ۱۳۸۶) در ایران عرضه نشد.

مدل مشترک این دو خودرو در جولای ۲۰۰۷ به‌صورت رسمی رونمایی شد. این مدل از نظر ظاهری بسیار شبیه به سمند سورن بود، اما از جلوپنجره‌ای مشکی با نشان بیضی شکل برند Yunqu در وسط بهره می‌برد. نام رسمی GHK7180 برای این خودرو در چین انتخاب شده بود. برنامه اولیه پیش‌بینی تولید ۳۰.۰۰۰ خودرو در سال را داشت که در کارخانه جدیدی در استان شاندونگ ساخته می‌شد.

خودرو مشترک ایران خودرو-چین چه مشخصاتی داشت؟

خودرو سورن ایران خودرو در چین از یک موتور بنزینی چهار سیلندر ۱.۸ لیتری که توسط خود ایران خودرو تولید می‌شد، قدرت می‌گرفت. خروجی این موتور به ۱۰۰ اسب بخار می‌رسید.

این موتور بر اساس پیشرانه PSA XU7 ساخته شده بود. همچنین، اندازه خودرو ۴۵۳۰ در ۱۷۲۰ در ۱۴۶۰ میلی‌متر، فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلی‌مترو وزن خالص ۱۲۲۰ کیلوگرم بود. علاوه بر این، می‌توانست با حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

متأسفانه در نهایت سورن ایران خودرو در کشور چین شکست خورد. همانطور که گفته شد، یانگمن بیشتر به‌دنبال شریکی بود که به اجرای برنامه برند لوتوس کمک کند. آن‌ها سرانجام در سال ۲۰۰۸، شریک تجاری خود را پیدا کردند. آن شرکتی جز پروتون مالزی نبود. پروتون، مالک لوتوس نیز بود و خودش هم راغب بود تا به بازار چین ورود پیدا کند.

پژو ۲۰۶ SD؛ تلاش بعدی ایران خودرو برای حضور در بازار چین

پژو ۲۰۶ اس دی در چین

در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۰۶، ایران خودرو پژو ۲۰۶ SD ساخت ایران، یک نوع ایرانی از سدان پژو ۲۰۶ را به نمایش گذاشت. ۲۰۶ SD بخشی از پروژه Youngman نبود. در پکن، ایران خودرو به دنبال شریک دیگری برای تولید ۲۰۶ SD در چین بود.

مشکل این بود که پژو در حال حاضر یک نسخه محلی از سدان ۲۰۶ را در چین، در شرکت مشترک خود با دانگ فنگ موتورز تولید می‌کرد؛ بنابراین، فرانسوی‌ها بسیار ناراحت بودند که می‌دیدند دوستان ایرانی‌شان وارد چین می‌شوند. آن‌ها وقت را تلف نکردند و به سادگی ایران خودرو را از ادامه پروژه چین-۲۰۶ منع کردند. البته حق هم داشتند، چرا که این ماشین متعلق به آن‌ها بود.

در گجت نیوز بخوانید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا