پیکاپ جدید دانگفنگ Z9 وارد بازار چین شد؛ ویژگیها، طراحی و مشخصات فنی
در همکاری مشترک بین برندهای ژنگژو نیسان و دانگفنگ، پیکاپ جدیدی به نام Z9 معرفی شده است که بهزودی وارد بازار چین خواهد شد. این پیکاپ جدید، که برچسب دانگفنگ روی کاپوت آن قرار دارد، احتمالاً نسخهای هیبریدی نیز خواهد داشت. پیشفروش این مدل از فوریه آغاز میشود و اولین خودروها در ماه مارس به دست مالکان خواهند رسید. قیمتها هنوز اعلام نشدهاند.
مشخصات مدل دانگفنگ Z9
به نظر میرسد که دانگفنگ Z9 از فناوریهای نیسان بهره میبرد، اما طراحی ظاهری آن هیچ شباهتی به مدلهای فعلی نیسان ندارد. طراحی جلوپنجره این خودرو جذابیت خاصی دارد، چراکه چراغهای جلو بهصورت Z شکل طراحی شدهاند و با یک نوار کرومی به هم متصل میشوند. این چراغها بهطور کامل طراحی جلو پنجره را احاطه کردهاند. سپر جلوی خودرو دارای یک جلوپنجره بزرگ است و پوشش پلاستیکی ناتمامی دارد که از خطوخشهای کوچک محافظت میکند. مدل هیبریدی این خودرو با یک سپر منحصر بهفرد شناسایی میشود.
در نمای جانبی، خودرو هیچ شباهتی به مدلهای فعلی نیسان یا دانگفنگ ندارد، اما کمی شبیه به مدل اخیراً معرفیشده کیا تسمن است. دستگیرههای درب و آینههای جانبی معمولی هستند، اما درب جلو یک عنصر مات غیرمعمول دارد. همچنین، قابهای دربها و ستونهای عقب دارای تزئینات سیاهرنگ هستند که بهطور بصری بدنه خودرو را از سقف جدا میکند. همچنین، رینگهای چرخ با طراحی آیرودینامیکی جلب توجه میکنند.
در نمای عقب، طراحی پیکاپ Z9 معمولی است، با این حال برخی ویژگیهای خاص در آن دیده میشود. بهعنوان مثال، چراغهای عقب همچنان به شکل Z طراحی شدهاند و یک نوار سیاه تزئینی که بر روی درب بار قرار دارد، به این طراحی افزوده شده است.
ابعاد این مدل عبارتند از: طول ۵۴۹۴ میلیمتر، عرض ۱۹۶۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۹۵۰ میلیمتر. فاصله محورها نیز ۳۳۰۰ میلیمتر است.
طراحی داخلی
در مقایسه با بیشتر خودروهای چینی، طراحی داخلی دانگفنگ Z9 دارای جزئیات جالب و متفاوتی است. داشبورد این خودرو کاملاً تخت نیست و دارای برجستگیهایی برای دریچههای تهویه است. در مرکز داشبورد، یک صفحهنمایش لمسی برای سیستم سرگرمی و چند دکمه فیزیکی برای کنترل برخی از ویژگیها زیر دریچههای تهویه قرار دارد. فرمان خودرو دوشاخه است و لوگوی Z بر روی آن قرار دارد. پشت فرمان، صفحهنمایش دیجیتال بهجای صفحه آمپر سنتی قرار دارد. در تونل مرکزی، یک اهرم برای انتخاب وضعیتهای رانندگی، دو محفظه برای شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند و دو جای لیوان مشاهده میشود.
مشخصات فنی
منبع پلتفرم این خودرو هنوز فاش نشده است، اما احتمالاً از یکی از مدلهای نیسان اقتباس شده است. این پیکاپ در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار عرضه خواهد شد.
در مدل بنزینی، دو پیشرانه مختلف در نظر گرفته شده است: یک موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و یک موتور ۲.۵ لیتری ۴K31TD از میتسوبیشی با قدرت ۲۵۸ اسب بخار. در هر دو مدل، از جعبهدنده ۸ سرعته اتوماتیک استفاده خواهد شد و سیستم محرک میتواند یا دیفرانسیل جلو یا عقب باشد.
در مدل هیبریدی، موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری با ۱۴۷ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی ۲۱۲ اسب بخاری قرار دارد. مدل تمامچرخ محرک این پیکاپ دارای دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۴۳۵ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. این مدل میتواند با یک بار سوختگیری و شارژ باتری تا ۱۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.
آینده و احتمال حضور در روسیه
پیکاپ دانگفنگ Z9 بهطور تئوری میتواند با برند “Oting” وارد بازار روسیه شود. این برند در حال حاضر خودروهای شاسیبلند “پالادین” و پیکاپهای هاردتاپ “پالاسو” را وارد روسیه کرده است که بر اساس مدل نیسان ناوارا ساخته شدهاند و در کارخانه ژنگژو نیسان تولید میشوند. این خودروها از پیشرانههای مشابه میتسوبیشی بهره میبرند که در بازار روسیه شناختهشده و قابل سرویسدهی هستند.