بررسی عملکرد فروش شرکت‌های بیمه؛ کدام شرکت‌ها در مسیر افزایش سهم بازار هستند؟

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس آمار عملکرد صنعت بیمه در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳ که بیمه مرکزی منتشر کرده است، ۴ شرکت بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه دانا و بیمه دی، نیمی از بازار صنعت بیمه کشور را در اختیار دارند. 

شرکت بیمه ایران با ۲۰.۶۷ درصد سهم بازار، در رتبه اول جای دارد و پس از این شرکت دولتی، شرکت‌های بیمه آسیا با ۱۰.۳۴ درصد، بیمه دانا با ۹.۹۰ درصد و بیمه دی نیز با ۸.۷۹ درصد، بیشترین سهم بازار را در صنعت بیمه دارند. 

بیمه البرز، بیمه کوثر، بیمه ملت، بیمه پاسارگاد، بیمه پارسیان و بیمه معلم نیز در کنار این شرکت‌ها، ۱۰ شرکت برتر صنعت بیمه، از نظر سهم بازار هستند و شرکت‌های بیمه میهن، بیمه آرمان، بیمه حافظ، بیمه آسماری، بیمه امید و بیمه حکمت صبا نیز، سهمی کمتر از ۱ درصد را در اختیار دارند. 

 خبرآنلاین بر اساس داده‌های بیمه مرکزی، عملکرد فروش شرکت‌های صنعت بیمه را در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۳ مورد ارزیابی داده است. این ارزیابی بر اساس نسبت حق بیمه تولیدی شرکت‌ها به متوسط حق بیمه صنعت بیمه و نسبت رشد حق بیمه شرکت‌ها به متوسط رشد صنعت بیمه انجام شده است.

دو شرکت صدرنشین در ارتقای سهم بازار 

بر اساس نمودار عملکرد فروش شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۳، شرکت بیمه ملت، موفق‌ترین عملکرد را در صنعت بیمه داشته است. این شرکت در کنار تولید حق بیمه‌ای بالاتر از متوسط صنعت بیمه، با رشد بیش از ۵ برابری نسبت به متوسط صنعت، جایگاه خود را در بازار ارتقا داده است. 

شرکت بیمه کوثر نیز با عملکردی مشابه در ثبت آماری بالاتر از متوسط صنعت بیمه در حق بیمه تولیدی و رشد نسبت به متوسط صنعت بیمه، سهم بازار خود را افزایش داده‌اند. 

کاهش سهم بازار سه شرکت بزرگ صنعت 

شرکت‌های بیمه ایران، آسیا و دانا که با رنگ زرد در نمودار مشخص شده‌اند، روند کاهش نسبی در سهم از بازار آن‌ها نسبت به سایر رقبا مشهود است. به عبارت دیگر، هرچند این شرکت‌ها رشد فروش را تجربه کرده‌اند، اما به دلیل اینکه رشدی کمتر از متوسط دارند، جایگاه و سهم بازار آن‌ها در حال کاهش است.

پنج شرکت بیمه در مسیر افزایش سهم از بازار

شرکت‌هایی که در نمودار با رنگ آبی مشخص شده‌اند، شرکت‌هایی هستند که با وجود فروش کمتر از متوسط بازار، در وضعیت افزایش سهم از بازار هستند. پنج شرکت بیمه حافظ، معلم، سامان، تجارت نو و امید به‌رغم فروش کمتر از متوسط صنعت، در ناحیه خاکستری قرار دارند. این شرکت‌ها در مسیر افزایش سهم از بازار بوده و رشد تدریجی در عملکرد خود را نشان می‌دهند. 

همچنین شرکت‌های بیمه دی، البرز، پاسارگاد و تعاون در وضعیتی مشابه سال گذشته و در حال حفظ جایگاه بازار خود نسبت به رقبا هستند.

بررسی عملکرد فروش شرکت‌های بیمه؛ کدام شرکت‌ها در مسیر افزایش سهم بازار هستند؟

وضعیت هشدار برای ۱۰ شرکت بیمه‌ای

بر اساس این نمودار، شرکت‌های بیمه‌ای که در ناحیه‌ قرمز رنگ قرار دارند، نه تنها حق بیمه تولیدی کمتری از متوسط دارند، بلکه رشد فروش آنها نیز کمتر از متوسط صنعت بیمه است که نشان می‌دهد از رشد کیک فروش، سهم کمتری داشته‌اند. بر این اساس، شرکت‌های بیمه سینا، سرمد، ما، نوین، کارآفرین، پارسیان، آرمان، رازی، آسماری، میهن و حکمت صبا در این ناحیه قرار دارند. 

بررسی این آمار اگرچه نشان‌دهنده ادامه تسلط شرکت‌های بزرگ و باسابقه بر بازار بیمه کشور است، اما نشان می‌دهد شرکت‌های مانند بیمه ملت و کوثر نیز با اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی مؤثر موفقیت بزرگی را به دست آورده‌اند و برخی شرکت‌های کوچک نیز در حال افزایش سهم بازار خود هستند. 

صنعت بیمه ایران در حال تجربه یک دوره تحول رقابتی است و شرکت‌های پیشتاز باید با تغییر در استراتژی‌های خود، سرعت رشد را بهبود بخشند تا سهم بازار خود را حفظ کنند و از سوی دیگر، حمایت از نوآوری و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه شرکت‌ها می‌تواند رقابت سالم‌تری را در این صنعت به ارمغان آورد.

۲۷۲۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا