اداره ارزانتر با واگذاری فرودگاه‌ها به استان‌ها/ نمی‌توان نسخه واحدی برای همه فرودگاه‌ها پیچید

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر اداره فرودگاه‌ها را به دولت‌های محلی واگذار کنیم متناسب با تقاضای موجود و برنامه‌های توسعه‌ای منطقه با ‌دست‌های بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به شکل مناسب‌تری برای توسعه فرودگاه به کار می‌گیرند و با شناسایی بخش خصوصی توانمند محلی و واگذاری بهره‌برداری فرودگاه به آن‌ها می‌توانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند.

سید حمیدرضا صانعی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان مالکیت برخی فرودگاه‌ها را به استانداری‌ها و شهرداری‌ها در هر استان واگذار کرد، گفت: جابه جایی دارایی‌ها در دولت بسیار سخت است، البته واگذاری فرودگاه‌های کم بازده و زیان ده فقط مشکل ما نیست و در سایر کشورهای دیگر هم وجود دارد که الگوهای مناسب و موفقی نیز در این زمینه ارائه شده است.

وی افزود: مطالعاتی در خصوص واگذاری فرودگاه‌ها در کشور در حال انجام است تا بتوانیم مدل اجرایی مناسبی برای آن ارائه دهیم. معتقدیم اگر اداره فرودگاه‌ها را به دولت‌های محلی واگذار کنیم متناسب با تقاضای موجود و برنامه‌های توسعه‌ای منطقه با ‌دست‌های بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به شکل مناسب‌تری برای توسعه فرودگاه به کار می‌گیرند و با شناسایی بخش خصوصی توانمند محلی و واگذاری بهره‌برداری فرودگاه به آن‌ها می‌توانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: مطابق با قانون، وزارت راه و شهرسازی با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجاز است به منظور افزایش کارآیی و بهبود خدمات رسانی و ارتقا بهره‌وری و کاهش هزینه‌های دولت و منطقی سازی و چابک سازی، نسبت به واگذاری مدیریت بهره‌برداری فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی، عمومی و یا مشارکت‌های داخلی و خارجی در قالب واگذاری مدیریت مذکور با اولویت شرکت‌های هواپیمایی داخلی با حفظ مالکیت دولت و استمرار خدمات ناوبری توسط دولت و رعایت حق و حقوق قانونی کارکنان اقدام کنند.

به گفته وی امکان واگذاری بهره‌برداری از بسیاری از فرودگاه‌های کشور در قالب مدل‌های اقتصادی مدیریت فرودگاه‌های کوچک امکان پذیراست. این موضوع همچنین به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور کمک می‌کند تا با تمرکز منابع خود بر امور ناوبری و فروش خدمات فنی و مهندسی، مدیریت بهتری بر منابع در اختیار خود داشته باشد.

صانعی عنوان کرد: وقتی فرودگاهی را به استان واگذار می‌کنیم که آن را توسعه دهد و سرمایه‌گذاری کند، بخش خصوصی نیز تشویق به سرمایه گذاری در آن می شود.

دولت باید مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشد

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در مدل اداره کردن فرودگاه های کوچک، دولت باید مشوق‌هایی را نیز برای جذب سرمایه‌گذار در نظر گیرد،‌ گفت: از طرفی قانون گذار مشخص نکرده که هدفش از واگذاری مدیریت فرودگاه این است که آیا با واگذاری آن، درآمدی کسب کند یا هزینه‌هایش کاهش یابد. به عبارت دیگر تعدادی فرودگاه داریم که باید واگذار شود و پولی برای اداره آنها پرداخت شود برای اینکه هزینه ها کاهش یابد و از طرفی فرودگاه‌های داریم که بخش خصوصی باید در قبال بهره‌برداری از آن بخشی از درآمد خود را به عنوان سود به دولت پول برگردانند.

وی در پایان گفت: هر فرودگاه نسخه خاص خود را نیازمند است و با یک مدل نمی‌توان همه را اداره کرد.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا