قانون دقیقه نودی دولت بایدن؛ ممنوعیت واردات و تست خودروهای متصل چینی در جادههای آمریکا
وزارت بازرگانی ایالات متحده روز سهشنبه قانونی نهایی را اعلام کرد که براساس آن، واردات و فروش خودروهای متصل از چین و روسیه بهدلیل نگرانیهای امنیت ملی ممنوع خواهد شد. این قانون همچنین شرکتهای چینی، از جمله WeRide و Pony AI را از آزمایش خودروهای خودران در جادههای آمریکا منع میکند.
لائل برینارد، مشاور اقتصادی ملی، در بیانیهای گفت: «چین در تلاش است کنترل آیندهی صنعت خودرو را در دست بگیرد؛ اما خودروهای متصل با سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری وابسته به کشورهای رقیب میتوانند دادههای حساس مردم آمریکا را در معرض سوءاستفاده یا دخالت بازیگران مخرب قرار دهند.» وی افزود این قانون همچنین امنیت صنعت خودروسازی آمریکا را بهطور موثرتری تضمین میکند.
ممنوعیت استفاده از نرمافزار چینی از مدلهای سال ۲۰۲۷ و سختافزار مرتبط از سال ۲۰۲۹ اجرایی میشود. این ممنوعیت شامل نرمافزار چینی توسعهیافته پیش از تصویب قوانین جدید نخواهد شد، بهشرطی که شرکتهای چینی دسترسی به آن نرمافزار نداشته باشند.
قانون جدید دولت بایدن خودروهای سنگینتر از ۴٫۵ تُن را مستثنی میکند؛ بههمین دلیل شرکت BYD چین همچنان میتواند به مونتاژ اتوبوسهای الکتریکی در ایالت کالیفرنیا ادامه دهد.
در حال حاضر، چندین شرکت چینی فعال در حوزهی خودروهای خودران دارای مجوز آزمایش در کالیفرنیا هستند. شرکت Apollo Autonomous Driving وابسته به بایدو و WeRide، مجوز آزمایش بدون حضور رانندهی ایمنی دارند. همچنین Pony AI که بهتازگی وارد بازار بورس شده، مجوز آزمایش با حضور رانندهی ایمنی را دریافت کرده است.
Pony AI در اسناد مربوط به عرضهی عمومی سهام خود اشاره کرده است که ممنوعیتهای پیشرو میتواند تأثیر محدودی بر فعالیتهای آزمایشی این شرکت در ایالات متحده داشته باشد؛ زیرا آزمایشها کمتر از یک درصد از درآمدهای شرکت در سال ۲۰۲۳ و نیمهی اول سال ۲۰۲۴ را دربرمیگیرند.
سخنگوی ادارهی وسایل نقلیهی موتوری کالیفرنیا پیشتر گفته بود این سازمان از وزارت بازرگانی در اجرای ممنوعیتهای مربوط به فناوری خودروهای متصل چینی تبعیت خواهد کرد.