کارآمد و مجهز اما کم توان!

بی ام و سری ۵ همیشه یکی از عناصر مهم در خط تولید برند آلمانی بوده است. با این حال، وقتی بیشتر افراد به سری ۵ فکر می‌کنند، احتمالا یکی از مدل‌های بالارده مثل 540i xDrive، یکی از نسخه‌های تمام برقی i5 یا پدر خانواده یعنی M5 را تصور می‌کنند.

بنابراین شاید نام سری G60 در ساده‌ترین شکل آن یعنی 520i به ذهن افراد کمی خطور کند. آیا این اقتصادی‌ترین مدل از سری ۵ است؟ یا فقط یک سری ۳ با اندازه بزرگ‌تر محسوب می‌شود؟ در واقع 520i تا حدودی هردو مورد را شامل می‌شود.

یک سدان بزرگ با قدرت پایین

بسیاری از کارشناسان از این نکته انتقاد کرده‌اند که چرا این سدان بزرگ به یک پیشرانه ضعیف شامل موتور بنزینی ۲ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ و سیستم هیبریدی خفیف مجهز شده است. موتور درون‌سوز توان ۱۸۸ اسب بخار (۱۴۰ کیلووات) و گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر (۲۲۹ پوند فوت) تولید می‌کند، که برای یک مدل لوکس مثل 520i چندان جذاب نیست. با کمک موتور الکتریکی، قدرت کلی این مدل به ۲۰۵ اسب بخار (۱۵۳ کیلووات) و ۳۳۰ نیوتن متر (۲۴۳ پوند فوت) می‌رسد، که آن هم زیاد چشمگیر نیست.

خریداران گزینه‌های دیگری برای انتخاب از میان خانواده سری ۵ دارند، هرچند که این موضوع در بازارهای مختلف بسیار متفاوت است. گزینه‌های دیگر شامل 530i با توان ۲۵۵ اسب بخار (۱۸۷ کیلووات)، 530 xDrive پلاگین هیبریدی با توان ۲۹۵ اسب بخار (۲۱۷ کیلووات) و 540i xDrive با توان ۳۷۵ اسب بخار (۲۷۶ کیلووات) هستند. خانواده سری ۵ در استرالیا کوچک‌تر از این است.

بی ام و 520i

در واقع520i و M5 تنها نسخه‌هایی هستند که با موتور بنزینی عرضه می‌شوند و تنها یک مدل هیبریدی خفیف با موتور دیزلی در دسترس است. این مدل هیبریدی با نام 540d xDrive قدرت ۲۹۹ اسب بخار (۲۲۳ کیلووات) و گشتاور ۶۷۰ نیوتن متر (۴۹۴ پوند بر فوت) تولید می‌کند. دو نسخه تمام برقی i5 eDrive40 با توان ۳۳۵ اسب بخار (۲۵۰ کیلووات) و i5 M60 xDrive با توان ۵۹۳ اسب بخار (۴۴۲ کیلووات) این خانواده را تکمیل می‌کنند.

قیمت 520i xDrive در استرالیا از ۷۱۴۰۰ دلار آغاز می‌شود و تمام نسخه‌های محلی به صورت استاندارد به پکیج M Sport مجهز هستند. چرخ‌های ۲۱ اینچی و سیستم صوتی باورز و ویلکینز به عنوان بخشی از یک پکیج با قیمت ۲۳۰۰ دلار در دسترس هستند، که قیمت کلی را با در نظر گرفتن مالیات و سایر هزینه‌ها تا ۸۴۰۰۰ دلار بالا می‌برد.

کابین مطابق با قیمت؟

اکثر بخش‌های کابین 520i از مواد مرغوب و باکیفیتی ساخته شده است، اما بی ام و در برخی قسمت‌ها کمی خساست به خرج داده است.

فرمان خوش‌دست با کف صاف، یکی از نکات مثبت است. غربیلک فرمان با روکش چرمی نرم و اندازه مناسب طراحی شده است. استفاده از برخی دکمه‌های روی آن کمی سخت است، اما آشنایی با آن‌ها خیلی طول نمی‌کشد. یک جفت نمایشگر زیبا به صورت استاندارد در کابین قرار دارد، که شامل پنل ابزار دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و سیستم چندرسانه‌ای منحنی ۱۴.۹ اینچی می‌شود.

در سال‌های اخیر انتقاداتی از سیستم iDrive بی ام و شده است، اما این فناوری در 520i بسیار خوب عمل می‌کند. در تمام نمایشگرها یک نوار میانبر در پایین صفحه قرار دارد، که دسترسی فوری به مواردی مانند کنترل تهویه، گرمایش صندلی، سیستم چندرسانه‌ای، مسیریابی و اتصال گوشی هوشمند را فراهم می‌کند. صفحه نمایش سرعت پاسخگویی بالایی دارد و از تاخیر رنج نمی‌برد.

صندلی‌های جلو در جایگاه خوبی در کابین قرار گرفته‌اند و به سری ۵ کمک می‌کنند تا کمی کوچک‌تر از واقعیت به نظر برسد. در سفرهای جاده‌ای طولانی، صندلی‌ها نسبتا راحت هستند، اما در حد انتظار نرم نیستند. تکیه‌گاه کمری قابل تنظیم نیز عملکرد خیلی ضعیفی دارد.

در زیر صفحه نمایش اصلی میانبرهای کنترل تهویه و دریچه‌های هوای مخفی قرار گرفته‌اند. به جای نصب یک ضامن روی این دریچه‌ها، ضامن‌های جهت‌دار پلاستیکی مشکی چند سانتیمتر پایین‌تر از آن‌ها قرار گرفته‌اند. استفاده از آن‌ها برای باز و بسته کردن دریچه‌ها غیرعادی به نظر می‌رسد و این طراحی هیچ مزیتی نسبت به قرار دادن آن‌ها روی خود دریچه مانند اکثر خودروهای دیگر ندارد.

بی ام و 520i

شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند به صورت استاندارد در دسترس است؛ درحالی که کنترلر iDrive و انتخابگر دنده در ناحیه مشکی پیانویی کنسول مرکزی قرار گرفته‌اند. برخی از خریداران ممکن است از میزان پلاستیک سفت استفاده‌شده در پایه داشبورد و پنل‌های درب ناراضی باشند. همچنین کمی عجیب است که خروجی اسپیکرهای اصلی در پایین درهای جلو پلاستیکی هستند، در حالی که سایر آن‌ها از جمله اسپیکرهای عقب روکش فلزی دارند.

ردیف دوم با ارائه فضای سر و پای زیاد کاملا جادار است. یک جفت پورت USB-C و دو دریچه هوا در عقب دیده می‌شود. امکان اضافه کردن سیستم کنترل تهویه قابل تنظیم در عقب به عنوان بخشی از یک پکیج ۲۳۷۰ دلاری وجود دارد. سقف شیشه‌ای پانورامای بزرگ به صورت استاندارد در تمام مدل‌های 520i در دسترس است. این سقف شیشه‌ای به ورود نور بیشتر به کابین کمک می‌کند، اما پوشش کشویی نازک آن یکی دیگر از نشانه‌های صرفه‌جویی بی ام و در هزینه‌ها است.

سواری نسبتا نرم و راحت

اگرچه 520i بسیار بزرگ است، اما خیلی سنگین نیست و وزن آن فقط ۱۷۲۵ کیلوگرم است. با کمک پیشرانه ۲ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، میانگین مصرف سوخت این خودرو ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی در برخی از سفرهای بزرگراهی چندساعته، مصرف سوخت آن به ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

با اینکه پیشرانه ۲ لیتری کارآمد است، اما چندان جذاب و هیجان‌انگیز نیست. با توجه به کمبود نسبی قدرت، حدود ۸ ثانیه طول می‌کشد تا 520i به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. پدل شیفتر چپ می‌تواند بوست‌مود را فعال کند که به سبقت گرفتن کمک می‌کند و باعث می‌شود موتور کمی سرحال‌تر به نظر برسد. البته این خودرو نه برای رانندگی هیجان‌انگیز، بلکه برای گشت و گذار طراحی شده است و این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

سیستم هیبریدی خفیف موتور را در مواقعی که نیازی به آن نیست، مانند زمانی که در یک تقاطع سرعت خود را کم می‌کنید یا در اطراف یک پارکینگ حرکت می‌کنید، به صورت هوشمند خاموش می‌کند. این سیستم کار خود را فوق‌العاده انجام می‌دهد و اغلب نمی‌توان متوجه شد که چه زمانی موتور روشن و چه زمانی خاموش است.

بی ام و 520i

تمام مدل‌های 520i در بازار استرالیا به صورت استاندارد با سیستم کمک‌راننده حرفه‌ای بی ام و عرضه می‌شوند، که شامل کروز کنترل فعال با عملکرد توقف و حرکت، دستیار کنترل فرمان و مسیر حرکت، تشخیص چراغ راهنمایی و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط است.

معمولا سیستم‌های حفظ خودرو در بین خطوط نیاز به خطوط مشخص در دو طرف خودرو دارند. با این حال، در بزرگراه‌های تک‌لاین با یک خط مرکزی، سری ۵ می‌تواند خود را به خوبی در وسط مسیر قرار داده و فرمان را به طور کامل کنترل کند. علاوه بر این، عایق‌کاری عالی و ورود صدای تایر و باد بسیار کم به داخل کابین، تجربه رانندگی را لذت‌بخش می‌کند.

کیفیت سواری این خودرو در شرایط مختلف متفاوت است. در بزرگراه، سیستم تعلیق سری ۵ عملکرد خوبی در رفع نواقص جاده‌ای دارد، اما اگر جاده خیلی ناهموار باشد، احساس ناخوشایندی به سرنشینان منتقل می‌شود. این موضوع به ویژه هنگام رانندگی در سرعت‌های پایین مشهود است.

جمع‌بندی

بی ام و 520i یک سدان همه ‌فن‌ حریف است. اگرچه این خودرو قدرت بالایی ندارد، اما در اکثر سناریوهای رانندگی عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد. تجربه رانندگی با این مدل در مناطق شهری خوب و در جاده‌ها عالی است. با این حال، کابین آن حس لوکس‌تری نسبت به سری ۳ ندارد و حتی در برخی قسمت‌ها ضعیف‌تر به نظر می‌رسد.

بی ام و 520i

بنابراین، در نهایت بی ام و 520i یک مدل متوسط محسوب می‌شود، که با توجه به اینکه تیپ پایه سری ۵ است، چندان تعجب‌آور به نظر نمی‌رسد. با این وجود، این مدل پایین‌رده قیمت بالایی دارد. اگر با همه این مسائل مشکلی ندارید، از خرید آن ناامید نخواهید شد. در غیر این صورت، بهتر است به سراغ یکی از نسخه‌های بالارده سری ۵ بروید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا