یوتیوبرها ویدئوهای استفاده‌نشده را به شرکت‌های هوش مصنوعی می‌فروشند

شرکت‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI، گوگل، آلفابت، Moonvalley و سایر شرکت‌ها هزاران دلار به تولیدکنندگان محتوا برای محتوای دیجیتالی استفاده‌نشده پرداخت می‌کنند. ویدئوهای منحصربه‌فرد برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شوند.

با رشد هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی درباره‌ی استفاده‌ی غیرمجاز از محتوای تولیدشده کاربران شبکه‌های اجتماعی و هنرمندان و دیگر تولیدکنندگان محتوا ایجاد شده است. طبق گزارش بلومبرگ، این نگرانی‌ها به‌ویژه به این دلیل افزایش یافته است که بیشتر محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی، شامل تصاویر، موسیقی و…، به‌شدت به منابع موجود در اینترنت متکی است.

با گذشت زمان، محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی به‌دلیل استفاده از مجموعه منابع محدود، بسیار تکراری شده است. سال گذشته، چندین شرکت هوش مصنوعی مدل‌هایی ارائه کردند که می‌توانند ویدئوهای واقع‌گرایانه از ورودی‌های متنی خلق کنند؛ اما فناوری ایجاد این ویدئوها به حجم عظیمی از داده برای آموزش نیاز دارد که همان‌طورکه گفته شد، بسیار محدود است.

شرکت‌های هوش مصنوعی در حال پرداخت هزینه به تولیدکنندگان محتوا برای ویدئوهای منتشرنشده‌ی آن‌ها هستند؛ زیرا این محتواها به‌دلیل منحصربه‌فردبودنشان، برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بسیار ارزشمندند.

تولیدکنندگان محتوا به‌ازای هر دقیقه فیلم، مبالغی بین ۱ تا ۴ دلار دریافت می‌کنند. ویدئوهایی با کیفیت بهتر، مانند ویدئوهای 4K یا فرمت‌های خاصی مانند فیلم‌برداری با پهپاد و انیمیشن‌های سه‌بعدی، مبالغ بیشتری دریافت می‌کنند.

تولیدکنندگان محتوا اغلب ساعت‌ها ویدئو ضبط می‌کنند که هرگز به‌دست مخاطبانشان نمی‌رسد و معمولاً استفاده‌نشده باقی می‌ماند یا حذف می‌شود. فروش این محتواهای استفاده‌نشده به شرکت‌های هوش مصنوعی فرصتی برای کسب درآمد اضافی فراتر از تبلیغات یا پرداختی‌های پلتفرم‌ها فراهم می‌کند.

برخی از شرکت‌های هوش مصنوعی مستقیماً با تولیدکنندگان محتوا ارتباط برقرار می‌کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر ازطریق شرکت‌های صدور مجوز مانند Troveo AI و Calliope با صدها تولیدکننده مذاکره می کنند و سپس محتواهای ویدئویی را به‌صورت عمده می‌خرند.

شرکت‌های هوش مصنوعی به‌دلیل استفاده از متن‌ها، ویدئوها، هنر و تصاویر موجود در اینترنت بدون مجوز تولیدکنندگان، با انتقاداتی مواجه شده‌اند. سال گذشته، شرکت‌هایی مانند OpenAI، متا، انویدیا و سایر شرکت‌ها به‌وسیله ناشران خبری، بازیگران و تولیدکنندگان مستقل محتوا به‌دلیل نقض احتمالی حق‌کپی‌رایت تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

مقاله‌های مرتبط

با صدور مجوز برای محتواهای استفاده‌نشده، آموزش مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند به‌صورت سودمند برای هر دو طرف انجام شود. تولیدکنندگان محتوا به‌طور عادلانه برای محتوای خود جبران می‌شوند و شرکت‌ها داده‌های لازم را دریافت می‌کنند.

دن لویت، معاون ارشد تولیدکنندگان در شرکت Wasserman، تولیدکنندگان محتوا را به امضای قراردادهای صدور مجوز تشویق کرده و گفته است: «هرچیزی که به‌صورت عمومی منتشر کنید، اساساً در دسترس دیگران قرار دارد. ما دیده‌ایم که شرکت‌ها این محتواها را بدون اجازه جمع‌آوری و وارد سیستم‌های خود می‌کنند. این راهی قانونی و ساختارمند است که به شما حداقل امکان بهره‌مندی از این فرایند را می‌دهد.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا