تحلیل رفتار کاربران در ۴۲۱ شهر
کدام آگهیها معمولا در شهرهایی غیر از شهر آگهیگذار جستجو میشوند و بازدید از آگهیهای فراشهری (یعنی شهری غیر از شهر محل زندگی بازدیدکننده آگهی) چقدر است
دیوار در ۴۲۱ شهر ایران فعال است و مردم همه این شهرها میتوانند آگهی بگذارند. در حال حاضر هر آگهیگذار میتواند آگهیاش را تنها در یک شهر ثبت کند، اما دیدن این آگهی برای همه کاربران دیوار در سراسر ایران امکانپذیر است. در واقع میتوان برای بازدید از آگهیهای یک کالا یا خدمات، هر تعداد شهر مورد نظر را انتخاب و جستجو کرد. این قابلیت باعث فراشهری بودن دیوار شده است.
فراشهری بودن دیوار یعنی شما میتوانید هر محصول، خدمات یا کالایی را برای فروش در سراسر ایران روی دیوار ثبت آگهی کنید. این ویژگی به ساکنان شهرهای کوچک امکان میدهد از آگهیهای متنوعتری بازدید کنند. همچنین، کاربران شهرهای بزرگ هم برای یافتن کالاهای خاص به آگهیهای شهرهای کوچک مراجعه میکنند.
اما کدام آگهیها معمولا در شهرهایی غیر از شهر آگهیگذار جستجو میشوند و بازدید از آگهیهای فراشهری (یعنی شهری غیر از شهر محل زندگی بازدیدکننده آگهی) چقدر است؟
کاربران فراتر از یک شهر؛ رفتار کاربران دیوار در جستجو بین آگهیها
کاربران معمولا یکی از این سه راه را برای دیدن آگهیهای موردنظرشان انتخاب میکنند:
- در همان شهر محل زندگیشان جستجو میکنند.
- یک شهر مقصد غیر از شهر بومی خودشان را جستجو میکنند.
- انتخابشان برای پیدا کردن کالا یا آگهی موردنظرشان بیش از یک شهر است.
براساس تحلیل رفتار کاربران، تقریبا دوسوم آنها فقط یک شهر را برای پیدا کردن آگهی مورد نظر خود جستجو کردهاند. بین کاربران تکشهری، ۶۸ درصد شهر خودشان و یا فقط یک شهر دیگر را برای دیدن آگهیها انتخاب کردهاند. باقی کاربران هم به صورت چند شهری دنبال آگهیهای مورد نظرشان بودهاند.
کاربران داخل و خارج از شهر خودشان دنبال چه کالاهایی هستند؟
معمولا دستههایی مانند املاک، استخدام و خدمات به صورت تکشهری جستجو میشوند و کاربران دیوار آنها را در شهر خودشان جستجو میکنند. برای مثال، کمتر از ۱۰ درصد کاربران در دسته املاک به جستجوی آگهیهای مربوط به شهرهای دیگر میپردازند. بسیاری از این کاربران تنها به دنبال آگهیهایی در یک شهر غیر از محل سکونت خود هستند. یعنی این کاربران غیر از شهر محل اقامت خودشان، دنبال خانه یا ویلایی برای یک سفر چند روزه در شهر مقصد میگردند.
ما دو دسته «وسایل نقلیه» و «ماشین آلات صنعتی» غیرمحلیترین آگهیهای روی دیوار هستند و تقریباً ۵۰ درصد از بازدیدکنندگان آنها از شهرهایی غیر از شهر آگهیدهنده هستند. با توجه به قیمت کالاهای این دو دسته، هزینه جابهجایی و رفتن تا شهر محل آگهیگذار در مقایسه با قیمت کالا ناچیز است. برای همین افراد ترجیح میدهند برای پیدا کردن بهترین قیمت، شهرهای مختلف را در دیوار بگردند و بهترین گزینه را – حتی در صورت دوری از محل سکونت – انتخاب کنند.
اینفوگرافیک جغرافیای جستجو در دیوار
کاربران سراغ کدام شهرها میروند؟
رفتار ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ برای جستجو بین آگهیهای دیوار در شهرهای دیگر با هم تفاوت دارد. اگر بیننده آگهی ساکن شهر بزرگ باشد، برای جستجو خارج از شهر خودش، معمولا شهرهای دورتری از محل زندگیاش را جستجو میکند. اگر کاربر ساکن شهری کوچک است، در جستجوهای تکشهری یک شهر بزرگ در محدوده ۱۰۰ کیلومتری را انتخاب میکند.
وقتی فاصلهها کوتاه میشوند!
اما کاربران وقتی جستجوی چندشهری انجام میدهد، سراغ کدام شهرها میروند. برای مثال سراغ دو دسته املاک و وسایل نقلیه رفتیم تا ببینیم کاربران تا چه فاصلهای از شهر مبدا خودشان را جستجو میکنند.
بررسی دو دسته املاک و وسایل نقلیه نشان میدهد که در دسته املاک، ۷۰ درصد بازدیدها از آگهیهای شهرهایی با فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است. اما در دسته وسایل نقلیه، کاربران مسافتهای بیشتری را در نظر میگیرند: ۴۰ درصد جستجوها در شهرهای ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری و ۳۵ درصد در فاصله ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری انجام میشود.
نمودار فاصله بین شهری در آگهی و جستجوی کاربران
مهاجرت برای استخدام!
در دسته املاک، اجاره کوتاهمدت آپارتمان بیشترین فاصله مکانی بین آگهیگذار و تقاضاکننده وجود دارد. این امر به دلیل جستجوی محل اقامت موقت برای سفر است.
در دسته وسایل نقلیه (خودروهای سنگین) کاربران حتی از فاصله ۳۵۰ کیلومتر دورتر هم آگهی را دیدهاند.
در دسته استخدام، آگهیهای «استخدام رایانه و فناوری اطلاعات» بیشترین فاصله بین شهر محل اقامت بازدیدکننده و محل ثبت آگهی وجود دارد و کاربران آگهیهای استخدام آن را بیشتر از هر شغل دیگری در شهرهای دیگر جستجو کردهاند.