معاون وزارت بهداشت: خودروسازان مانع رشد جمعیت ایران شده‌اند

21 دی 1403 ساعت 21:58

به اعتقاد معاون وزارت بهداشت و درمان کشور، خودروسازان مانع رشد جمعیت ایران شده‌اند، اما آیا چاره‌ای برای حل این معضل اندیشیده شده است؟

بحث بر سر کیفیت خودروهای داخلی نقل امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که در خصوص تأثیر منفی و مخرب آن بر سلامت و امنیت مردم صحبت شده، اما متاسفانه هیچ اقدامی از سوی خودروسازان صورت نگرفته است. بارها از سوی رئیس پلیس راهور و مقامات دیگری که برای مردم دلسوزی می‌کنند، شنیده‌ایم که کیفیت محصولات تولیدشده در داخل کشور، افتضاح است و هر سال افراد زیادی قربانی کم کاری خودروسازان می‌شوند.

خودروسازان مانع رشد جمعیت ایران هستند

صف منتقدان کیفی خودروهایی که ایران خودرو و سایپا تولید و عرضه می‌کنند، طولانی شده و حالا این صف یک عضو جدید دارد که وزارت بهداشت است. علیرضا رئیسی به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان از سطح کیفی ماشین‌های داخلی انتقاد کرده و به صراحت، خودروسازان را مانع مهمی برای رشد جمعیت ایران دانسته است.

خودروسازان مانع رشد جمعیت ایران

ایشان باور دارد که از مهم‌ترین موانع رشد جمعیت کشور، فوت سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده‌ای و مصدوم شدن هزاران نفر دیگر بر اثر جراحات وارده بر اثر تصادفات رانندگی است. از طرفی سهم عمده‌ای از جان باختگان حوادث جاده‌ای کشور، جوانان مولدی هستند که می‌توانند به جوانی جمعیت در آینده کمک کنند.

ادعای معاون وزارت بهداشت و درمان در حالی مطرح شده که از اواسط سال 1400 به بعد، مجلس شورای اسلامی در راستای تشویق جوانان به فرزندآوری، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به تصویب رسانده است. مطابق با ماده 12 قانون مذکور، شرکت‌های خودروساز داخلی مکلفند از زمان ابلاغ این قانون، یک خودرو داخلی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر، پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت نام برای یک مرتبه تحویل دهند.

خودروسازان مانع رشد جمعیت ایران

با این اوصاف در سه سال اخیر که قانون فوق به تصویب مجلس رسیده، 50 درصد از تولیدات شرکت‌های داخلی به مادران اختصاص داده شده است. در همین راستا، وزارت بهداشت و درمان با عنایت به آمار مرگ‌ومیر جوانان در تصادفات ناشی از بی‌کیفیتی خودروها، معتقد است که ایمنی پایین و جنس بدنه ضعیف، باعث کم شدن جمعیت و از بین رفتن جوانان مولدی می‌شود که می‌توانند جمعیت را در آینده افزایش دهند.

البته علاوه بر آقای رئیسی، پلیس راهنمایی و رانندگی که در تمام تصادفات جاده‌ای حضور موثری دارد، تأکید داشته که یکی از مهم‌ترین دلایل فوت افراد در تصادفات جاده‌ای، بی‌کیفیت بودن خودروها و ایمنی پایین آن‌هاست. شوربختانه امیدی به بهبود وجود ندارد و مشخص نیست که مجلس چه طرح و برنامه‌ای برای کاهش تلفات انسانی ناشی از فقدان کیفیت ماشین‌های تولید شده توسط ایران خودرو و سایپا دارد.

در گجت نیوز بخوانید: چند درصد خودروهای داخلی در معاینه فنی رد می‌شوند؟ خودرو صفر بدون معاینه فنی؛ پدیده ای جدید در ایران خودرو و سایپا شاهکار جدید خودروهای داخلی؛ مشکل جدی خودروهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ باعث سوختگی پای راننده می شود نماینده مجلس: خودروهای ایرانی سه برابر ماشین های خارجی ایراد و خرابی دارند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا