یک فیسلیفت بهتر از همیشه
کیا EV6 اولین خودروی الکتریکی کیا نبود، اما جایگاه خودروساز کرهای را در خط مقدم انقلاب خودروهای برقی مدرن تثبیت کرد. طراحی زیبا، برد حرکتی عالی و سرعت شارژ سریع به کیا EV6 کمک کرد تا جوایز متعدد و مشتریان زیادی کسب کند. اکنون این فستبک سهساله فیسلیفت شده است تا بتواند با رقبای جدیدتر، از جمله پسرعموی خودش هیوندای آیونیک ۵ فیسلیفت رقابت کند. در این مطلب قصد داریم جنبههای مختلف کیا EV6 مدل ۲۰۲۵ را بررسی کنیم.
تغییرات
همه چیز در بخش خودروهای برقی سریعتر از دنیای خودروهای درونسوز تغییر میکند و پیشرفتهای سریع فناوری باعث میشود مدلهای برقی قدیمیتر خیلی زود منسوخ و غیرکاربردی به نظر برسند. اما EV6 که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد به قدری پیشرفته بود که کیا نیازی به انجام تغییراتی فراتر از برخی بهبودهای کوچک را احساس نکند.
بنابراین طراحی ظاهری تغییر چندانی نداشته و بارزترین تغییرات، چراغهای جلوی جدید هستند. هرچند قالبهای کناری بدنه، چرخها، سپرها و نوار نوری عقب سراسری نیز تغییر کردهاند. این بهروزرسانی کوچک به این معناست که EV6 ظاهر کاملا متفاوتی با جدیدترین خودروهای کیا مانند EV3، EV9 و مدل بنزینی K4 دارد، اما ظاهرش هنوز هم مدرن و هیجانانگیز است.
همچنین برخی تغییرات داخلی نیز وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. در حال حاضر تمام نسخههای EV6 در بریتانیا با باتری ۸۴ کیلووات ساعتی عرضه میشوند، در حالی که در بازارهایی مانند آمریکا که این مدل با دو باتری مختلف در دسترس است، ظرفیت باتری پایه از ۵۸ به ۶۳ کیلووات ساعت افزایش پیدا کرده است. هیوندای آیونیک ۵ فیسلیفت در ابتدای سال جاری با همین بهروزرسانی عرضه شده بود.
پیشرانه
در حالی که کیا EV6 در ایالات متحده در نسخه پایه تکموتوره با توان ۱۶۷ اسب بخار در دسترس است، این مدل در بریتانیا با پیشرانه ۲۲۵ اسب بخار و سیستم دیفرانسیل عقب عرضه میشود.
نسخه دوموتوره تمام چرخ محرک با پیشرانه ۳۲۰ اسب بخار و تیپ بالارده GT نیز قابل سفارش هستند. این مدل پرچمدار از پیشرانه ۶۴۱ اسب بخار آیونیک 5 N با اوربوست بهره میبرد.
قیمتها از ۴۵۵۷۵ پوند برای مدل پایه ۲۲۵ اسب بخار ایر آغاز می شود و بالاترین آن با ۵۸۱۲۵ پوند به GT-Line S فولآپشن تعلق دارد. قیمت نسخه GT و مدلهای آمریکایی بعدا اعلام خواهد شد.
فضای داخلی
درست مانند تغییرات در طراحی خارجی، تغییرات در فضای داخلی نیز روی بهبود کابین قبلی متمرکز شده است. بنابراین در حالی که طرح کلی فضای داخلی و کنسول آشنا به نظر میرسد، داشبورد با یک جفت نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی در پشت یک تکه شیشه مستطیلیتر بهبود پیدا کرده است. این طراحی EV6 را به مدلهای جدیدتر مانند EV9 نزدیک میکند، هرچند که EV6 به جای بهرهگیری از کلیدهای فیزیکی مدل شاسی بلند، نوار دکمههای لمسی در زیر دریچههای هوا را حفظ کرده است.
نسخه GT-Line به فرمان سهپره اسپرت مجهز است، اما تیپ پایه ایر در بریتانیا (یا همان لایت در ایالات متحده) هنوز هم دارای فرمان دوپره قدیمی است. تمام تیپها از اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم پشتیبانی میکنند، اما همچنان کنسول مرکزی بزرگ قدیمی را حفظ کردهاند که دسترسی به فضای ذخیرهسازی در زیر را مسدود میکند. تعویض انتخابگر دنده چرخشی با شیفتر ستونی قابل چرخش EV9 میتوانست امکان کوچک کردن کنسول و بهبود عملکرد را فراهم کند.
از دیگر ایرادات جزئی میتوان به کاهش دید ناشی از ستونهای ضخیم عقب و فضای بار کمعمق ۴۹۰ لیتری اشاره کرد. مدلهای تکموتوره این مشکل را با یک صندوق جلو قابل استفاده حل میکنند، اما نسخه دوموتوره همچنان از این مشکل رنج میبرد.
با این حال، فضا برای سرنشینان عقب زیاد است. فضای زانوی زیادی وجود دارد و فضای سر با وجود سقف شیبدار خیلی کم نیست. اما از آنجا که صندلیهای جلو خیلی پایین نصب شدهاند، سرنشینان عقب نمیتوانند پاهای خود را زیر آنها بگذارند؛ مشکلی که سفرهای طولانی را خستهکننده خواهد کرد.
تجربه رانندگی
مشخصات فنی EV6 نوید یک تجربه رانندگی خوب را میدهد و حتی اگر این تجربه به اندازه پورشه تایکان گرانتر عالی نباشد، تعلیق سفت و مرکز ثقل نسبتا پایین EV6 به معنای چابکتر بودن آن نسبت به برخی دیگر از خودروهای برقی است. حتی بدون گشتاور برداری GT پرچمدار، نسخههای معمولی فرمانپذیری خوبی دارند و قدرت خود را به خوبی به چرخها منتقل میکنند.
رانندگی با EV6 مانند فوردهای دهه ۲۰۰۰ اما با کمی پولیش بهتر و کمی دقت بیشتر نسبت به EV6 سال گذشته است، که این امر به لطف بدنه تقویتشده و بهبود فرمانپذیری فراهم میشود.
نسخه دوموتوره در زمان ۵.۳ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل بر ساعت (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) میرسد، که تقریبا با تسلا مدلY (۴.۸ ثانیه) برابر است. EV6 دوموتوره در سرعت ۱۰ تا ۵۰ مایل بر ساعت (۱۶ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت) راننده را طوری به صندلی میچسباند که انگار پشت فرمان یک مدل برقی پرسرعت نشسته است.
البته EV6 تکموتوره چندان سریع نیست و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۷.۷ ثانیه زمان نیاز دارد، در حالی که این زمان برای تسلا مدل Y دیفرانسیل عقب با قیمت مشابه، تنها ۵.۷ ثانیه است. اما نکته جالب این است که این مدل به لطف واکنش فوری دریچه گاز، هرگز کند به نظر نمیرسد. اگر چابکی بالا ناشی از وزن سبکتر و توزیع وزن بهتر، به علاوه قیمت کمتر و برد حرکتی بیشتر را در نظر بگیریم، به این نتیجه میرسیم که این بهترین گزینه در خانواده EV6 است.
برد حرکتی
برد حرکتی EV6 تکموتوره با افزایش اندازه باتری از ۳۲۸ مایل (۵۲۸ کیلومتر) به ۳۶۱ مایل (۵۸۱ کیلومتر) رسیده است، در حالی که برد نسخه آمریکایی با افزایش ۹ مایل (۱۵ کیلومتر) به ۳۱۹ مایل (۵۱۳ کیلومتر) میرسد.
نسخه دوموتوره به جای ۳۱۴ مایل (۵۰۵ کیلومتر) میتواند مسافت ۳۳۹ مایل (۵۴۶ کیلومتر) را با یکبار شارژ طی کند. چیزی که تغییر نکرده، سرعت شارژ است که پیش از این به لطف استفاده از معماری ۸۰۰ ولتی پلتفرم E-GMP بسیار سریع بود. با استفاده از یک شارژر با نرخ ۲۶۰ کیلووات میتوان باتری EV6 را در ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد.
امکانات
نسخه پایه ایر به رینگهای ۱۹ اینچی، صندلیها و فرمان گرمشونده و کروز کنترل تطبیقپذیر مجهز است. نسخه GT-Line همچنین دارای شارژر بیسیم، شیشههای محافظ حریم خصوصی و تجهیزات اسپرت از جمله فرمان سهپره است. نسخه GT-Line S با رینگهای ۲۰ اینچی، نمایشگر هدآپ و تهویه برای صندلیهای جلو و گرمکن برای صندلیهای عقب در دسترس قرار دارد.
کیا EV6 ساخت جورجیا که سال آینده وارد نمایندگیهای آمریکایی میشود، دارای سوکت استاندارد شارژ آمریکای شمالی خواهد بود.
جمعبندی
کیا EV6 پیش از این عیب و ایراد بزرگی نداشت و به درستی در سال ۲۰۲۲ به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. با این حال، کیا هنوز هم موفق به بهبود آن در برخی زمینههای کلیدی شده است. مفیدترین آنها باتری بزرگتر است، که باعث میشود نسخه تکموتوره دیفرانسیل عقب بتواند با هربار شارژ مسافت ۳۰۰ مایل (۴۸۳ کیلومتر) را طی کند. همچنین سیستم چندرسانهای جدید با قابلیت اتصال بیسیم امتیاز بزرگی برای EV6 محسوب میشود.
این تغییرات باعث میشود کیا EV6 در لیست نهایی اکثر خریداران خودروهای برقی قرار بگیرد، البته نه لزوما در صدر این لیست؛ هر چند که سال آینده در همین زمینه هم با چالش بزرگی روبرو خواهد شد. سال آینده کیا شاسی بلند EV5 را عرضه میکند و با توجه به اینکه شاسی بلند بزرگ EV9 با قیمت بسیار بیشتر تاثیر مخربی بر فروش EV6 داشت، شاسی بلند کوچک کیا با قیمت مناسبتر میتواند توجهات بیشتری را به خود جلب کند. اما تا آن زمان، برای مشتریانی که تصمیم به خرید یک شاسی بلند یا تسلا مدل Y ندارند، کیا EV6 همچنان یک گزینه برقی عالی محسوب میشود.