علل رواج شغلهای خدماتی در سالهای گذشته
طی سالهای گذشته بخش عمده اشتغال کشور به سمت مشاغل خدماتی سوق پیدا کرده است به نحوی که مطابق آمارها بیش از ۵۰ درصد اشتغال کشور مربوط به بخش خدمات بوده و این امر به گسترش و رونق کسب و کارهای خدماتی در کشور منجر شده است.
به گزارش ایسنا، در دنیای امروز، انواع مختلفی از کسبوکارها وجود دارد که با ورود به هرکدام میتوان به کسب درآمد پرداخت.یکی از این کسب و کارها، مشاغل خدماتی است که از طریق ارائه یک خدمت به رفع نیاز مردم میپردازند.
کارهای خدماتی شامل موسسات و شرکتهایی میشود که در یک زمینه خاص، از مشتریان به صورت حرفهای پشتیبانی میکنند.در این نوع کسب و کارها یک محصول فیزیکی به مشتری ارائه نمیشود بلکه موسسه یا شرکت در قبال دریافت مقداری هزینه، فعالیت موردنیاز مشتری را انجام میدهد.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،بخش خدمات با ۵۲.۷ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخشهای صنعت و کشاورزی در ردههای بعد قرار دارند.
در سالهای اخیر کسب و کارهای خدماتی با اقبال بیشتری از سوی بسیاری از کارجویان رو به رو بوده است.به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران بازار کار یکی از مهمترین علل رواج مشاغل خدماتی،پایین بودن هزینه ایجاد شغل در بخش خدمات و نبود بروکراسیهای زائد و پیچیده و تسهیل شرایط راه اندازی کسب و کارهای خدماتی است هر چند که این دسته مشاغل در مقابل بحرانهای اقتصادی نظیر آنچه در دوران کرونا رخ داد از پایداری لازم برخوردار نیستند و به سرعت تحت تاثیر قرار میگیرند.
امروزه کسب و کارهای خدماتی یکی از شغلهای پربازده است که به وسیله آن میتوان به مشتریان،خدماتی از جمله تعمیر و نگهداری، طراحی، آموزش، مشاوره، حمل و نقل و موارد دیگر را ارائه داد.
گزارش جدید مرکز آمار ایران از بررسی وضعیت اشتغال در بخشهای عمده فعالیت اقتصادی نشان میدهد که در پاییر ۱۴۰۳، بخش خدمات با ۵۲.۷ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. طبق این گزارش بخشهای صنعت با ۳۳.۵ درصد و کشاورزی با ۱۳.۷ درصد در رتبههای بعد قرار دارند.
سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش خدمات در پاییز ۱۴۰۳ نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۱ و ۰.۶ درصد افزایش و سهم شاغلان بخش صنعت ۰.۷ درصد کاهش داشته است.
در حال حاضر بخش کشاورزی شامل فعالیتهای مربوط به حوزه کشاورزی، شکار، جنگلداری و شیلات است.بخش صنعت، استخراج معدن، صنعت، فعالیت های عمرانی و ساختمان و مواردی از این دست را شامل می شود. بخش خدمات نیز فعالیتهایی نظیر عمده فروشی، خردهفروشی،تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلت، عرضه کالاهای شخصی و خانگی، فعالیتهای مربوط به هتل و رستوران، حمل و نقل، انبارداری، واسطهگریهای مالی، مستغلات، فعالیتهای کسب و کار، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی را دربر میگیرد.
مهمترین دلیل رواج مشاغل خدماتی،پایین بودن هزینه ایجاد شغل در بخش خدمات،نبود بروکراسیهای زائد و پیچیده و تسهیل شرایط راه اندازی کسب و کارهای خدماتی است.همزمان با گسترش تکنولوژی و ظهور فناوریهای جدید، سبک زندگی افراد و ماهیت بسیاری از مشاغل تغییر کرده است.در حال حاضر بخش خدمات نسبت به دیگر بخشهای اقتصادی از ظرفیت و پتانسیل بیشتری در حوزه اشتغال و جذب کارجویان به بازار کار برخوردار است و میتواند یک بستر مناسب برای حضور در عرصه فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی به شمار آید.
بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل رشد اشتغال بخش خدمات در مقایسه با بخشهای صنعت و کشاورزی این است که هزینه ایجاد شغل در بخش صنعت گرانتر است و در بخش صنعت به دلیل استفاده از ماشین آلات، نیروی انسانی کمتر به کار گرفته میشود.
به اعتقاد آنها در بخش کشاورزی هم به دلیل خشکسالی،فصلی بودن برخی فعالیتهای مرتبط با کشت و مکانیزه شدن عمده فعالیتها، بخشی از نیروهای کار عملا دچار بیکاری میشوند لذا بخش خدمات به دلیل تنوع فعالیت، هزینه و سرمایه کم و ریسک پایین تر نسبت به دو بخش صنعت و کشاورزی مطلوبیت بیشتری برای کارجویان دارد.
به گزارش ایسنا،کسبوکار خدماتی یکی از انواع کسبوکار محسوب میشود که امروزه بسیار پردرآمد است و در حوزههای مختلفی قابلیت اجراییشدن دارد.هدف این دسته شغلها جذب مخاطب و ارتباط با مشتری است و این کار از طریق تمرکز و ارائه خدمات و محصولات انجام میگیرد.
انتهای پیام